Photo: BNA

طالبان از تمدید مأموریت یوناما در افغانستان استقبال کردند

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان از تمدید مأموریت یوناما در افغانستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده است‌‌.

آقای مجاهد در نوار صوتی‌ای که امروز (شنبه، ۲۶ حوت) «رادیو ملی»، رسانه‌‌ی تحت کنترل طالبان منتشر کرده، می‌گوید که تمدید مأموریت یوناما «به‌ خیر افغانستان خواهد بود».

او می‌گوید که طالبان نیاز به ارتباط با کشورها و سازمان‌ها دارند و یوناما می‌تواند «تحکم‌کننده‌ی روابط» باشد.

سخن‌گوی طالبان می‌گوید: «ولی خواست مردم افغانستان این است که یوناما به‌گونه‌ی خوب نمایندگی بکند، افغا‌نستان را به جامعه… و دنیا بپیونداند.»

ذبیح‌الله مجاهد همچنین می‌گوید که یوناما دست‌آوردهای طالبان را، از جمله در زمینه‌ی امنیت و ثبات، در دنیا انعکاس دهد و به کشورهایی که نگرانی دارند، اطمینان کلی بدهد.

آقای مجاهد می‌گوید: «[یوناما] در راستای روابط دیپلماتیک با افغانستان وظیفه‌ی خود را ایفا بکند، مسائل و موضوعاتی که باقی‌مانده از طریق افهام و تفهیم حل می‌شود، ولی باید حق مردم افغانستان داده شود.»

او می‌گوید که کرسی افغا‌نستان در سازمان ملل متحد باید به طالبان سپرده شود، ذخایر ارزی مسدودشده‌ی افغانستان رها شود و از تحریم و «فشارهای بی‌مورد» باید استفاده نشود.

سخن‌گوی طالبان همچنین می‌گوید که باید به این گروه در مورد بعضی از موضوعاتی که هنوز حل نشده است، اتهام وارد نشود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته با صدور قطع‌نامه‌ی ۲۷۲۷ (۲۰۲۴) مأموریت یوناما را در افغانستان تا ۱۷ مارچ سال ۲۰۲۵ تمدید کرد.

اعضای شورای امنیت بر ضرورت حضور یوناما، آژانس‌ها و صندوق‌های سازمان ملل متحد در افغانستان تأکید کردند و تمدید آن را نشانه‌ای از حمایت دوامدار از مردم این کشور دانستند.