طالبان وزیر خارجه‌‌ی جدید پاکستان را به کابل دعوت کردند

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت با محمد اسحاق دار، وزیر خارجه‌ی پاکستان تلفونی گفت‌وگو و از او به کابل دعوت کرده است.

محمد اسحاق دار به‌تازگی در کابینه‌ی شهباز شریف، به‌عنوان وزیر خارجه‌ی پاکستان گماشته شده است.

ضیااحمد تکل، معاون سخن‎‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان امروز (شنبه، ۲۶ حوت) در ایکس نوشته است که متقی انتصاب محمد اسحاق دار را به‌حیث وزیر خارجه‌ی پاکستان تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده است که «این انتصاب نقش مثبت و سازنده‌ای در تقویت روابط دو کشور همسایه داشته باشد».

متقی گفته است: «تعاملات مثبت در منطقه با گذشت هر روز بیشتر می‌شود، کار عملی پروژه‌های بزرگ زیربنایی منطقه‌ای در حال آغاز است و انتظار می‌رود پاکستان نقش سازنده داشته باشد.»

معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان نوشته است که متقی از وزیر خارجه‌ی پاکستان دعوت کرده است که به افغانستان سفر کند.

به‌نوشته‌ی او، وزیر خارجه‌ی پاکستان ضمن تشکر از متقی، گفته است که در طول مأموریت خود برای تقویت و توسعه روابط تلاش خواهد کرد.

این سخن‎گوی طالبان نوشته است که سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه با وزیر خارجه‌ی پاکستان در پایان بر ایجاد تسهیلات برای مسافران، بیماران و تردد تجاری در «خط دیورند» و رفع مشکلات موجود تأکید کرده‌اند.

طالبان و پاکستان با آن‌که از گذشته روابط نزدیک با یک‌دیگر دارند، اما در این دو سال‌ونیم، روابط شان پرتنش بوده است. محور تنش دو طرف فعالیت طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در افغانستان است.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که طالبان به اعضای تی‌تی‌پی پناه داده و این گروه از خاک افغانستان عملیات‌اش را در پاکستان سازمان‌دهی می‌کند.

اسلام‌آباد بارها از طالبان خواسته است که علیه تی‌تی‌پی اقدام کنند.

طالبان اما حضور تی‌تی‌پی در افغانستان را رد می‌کنند و می‌گویند که خاک این کشور علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

این گروه همچنین بر گفت‌وگو میان طالبان پاکستان و دولت این کشور تأکید دارد.