اقدام تازه‌ی پاکستان برای اخراج مهاجران افغانستان

اطلاعات روز: دولت پاکستان در یک برنامه‌ی جدید، در نظر دارد تمام مهاجران افغان مقیم این کشور را به کمپ‌های مرزی انتقال دهد. وزارت بخش‌های قبایلی پاکستان با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرده است، در قدم نخست تمام مهاجران افغان مقیم این کشور به کمپ‌های مرزی منتقل می‌شوند و سپس برای اخراج تمام آنان آمادگی گرفته خواهد شد.

بر اساس این خبرنامه، برنامه‌ی جمع‌آوری تمام مهاجران افغان در پاکستان، توسط وزارت بخش قبایلی پاکستان با حضور نواز شریف، نخست‌وزیر این کشور ترتیب شده است. بر اساس گزراش‌های ارائه شده، این برنامه در آینده‌ی نزدیک اجرا می‌شود؛ اما در مورد زمان دقیق آن جزئیات داده نشده است.

این برنامه در حالی روی دست گرفته شد که پیش‌تر بیش از 3 هزار مهاجر افغان از مناطق ایالت‌های خیبر پشتونخواه، سند و پنجاب پاکستان بازداشت شدند. مقام‌های حکومتی تا اکنون در این زمینه جزئیات دقیق ارائه نکرده‌اند؛ اما گفته‌اند، برای حل مشکلات مهاجران افغان در پاکستان با مقام‌های این کشور وارد گفت‌و‌گو می‌شوند.

بر اساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۱.۶ میلیون مهاجر افغان به ‌طور قانونی و یک میلیون دیگر به صورت غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند. در همین حال، شماری از کارشناسان باور دارند، با اخراج اجباری این تعداد مهاجران از پاکستان، حکومت با چالش‌های جدی مواجه می‌شود.

بازداشت و دستور اخراج اجباری مهاجران افغان در پاکستان درست پس از حمله بر یک مکتب نظامی در پشاور‌، از ایالت خیبر پشتونخواه آغاز شد و سپس دامنه‌های آن به شماری از ایالت‌های دیگر پاکستان گسترش یافت. در حمله‌ی مردان مسلح  به یک مکتب نظامی در پشاور، بیش از 135 تن کشته شدند.