احتمال تجدید نظر در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان

اطلاعات روز: اشتون کارتر، نامزد وزار‌ت دفاع ملی امریکا اعلام کرد، اگر وضعیت امنیتی افغانستان وخیم شود، به احتمال زیاد، آنان در مورد برنامه‌ی خروج کامل نیروهای‌شان از این کشور تجدید نظر خواهند کرد. او به تازگی به جای چاک هیگل، وزیر وزارت دفاع پیشین امریکا معرفی شده است.

هیگل چندی پیش از وظیفه‌‌اش استعفا داد. خبرگزاری اسوشیتدپرس دیروز گزارش داد، کارتر به تازگی به سوال‌های کمیسیون امور دفاعی مجلس سنای امریکا جواب‌هایش را ارائه کرده است. وی در جواب این سوال که آیا اراده‌ی تغییر در برنامه‌ی‌ خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان را دارد، گفته است، برای تغییرات آمادگی کامل دارم.

او می‌گوید که در حال حاضر در مورد گزارش‌ها مبنی بر حضور داعش در افغانستان نیز آگاهی دارد. نامزد وزارت دفاع امریکا گفته است که در همکاری با متحدان این کشور، جلو فعالیت‌های گسترده‌‌ی داعش را می‌گیرد. مأموریت جنگی نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری امریکا در آخر سال ۲۰۱۴ در کشور پایان یافت.

در حال حاضر مأموریت جدید نیروهای خارجی برای آموزش و مشوره‌دهی نیروهای امنیتی کشور آغاز شده و در این مأموریت حدود ۱۲ هزار نظامی خارجی حضور دارند. با این وجود، اکنون رهبری تمام عملیات‌ها در کشور بر دوش نیروهای امنیتی است؛ اما آنان با کمبود سلاح‌های سنگین و هواپیماهای جنگی مواجه اند.