Photo: via Freepik

سازمان ملل: ۱۹ درصد از مواد غذایی تولیدشده در جهان در سال ۲۰۲۲ هدر رفته است

یک گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ۱۹ درصد یا حدود یک میلیارد تُن مواد غذایی تولیدشده در جهان در سال ۲۰۲۲ به هدر رفته است، درحالی‌که ۷۸۳ میلیون نفر با گرسنگی مزمن مواجه هستند.

این گزارش که دیروز (چهارشنبه، ۸ حمل) منتشر شده، از سوی برنامه‌ی محیط زیست سازمان ملل متحد (یو‌ان‌ای‌پی) و یک مؤسسه‌ی بین‌المللی به‌نام «برنامه‌ی اقدام پسامند و منابع» تهیه شده است.

در این گزارش داده‌های کشورها براساس خانواده، خدمات غذایی و خرده‌فروشان تجزیه و تحلیل شده است و نویسندگان آن دریافته‌اند که هر فرد سالانه حدود ۷۹ کیلوگرام غذا را هدر می‌دهد.

داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از ضایعات غذایی در خانواده‌ها، ۲۸ درصد در محلات مربوط به خدمات غذایی مثل رستورانت‌ها و ۱۲ درصد نیز در خرده‌فروشی‌ها تولید شده است.

در این گزارش آمده است که تفاوت سرانه‌ی ضایعات غذایی خانگی بین کشورهای پردرآمد و کم‌درآمد به طرز شگفت‌آوری اندک است و این مشکل منحصر به کشورهای ثروتمند نیست بلکه یک معضل جهانی است.

براساس این گزارش، ضایعات مواد غذایی تأثیرات مخرب زیست‌محیطی نیز دارد و بین هشت تا ده درصد از گاز‌های گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند.

این گزارش می‌گوید که ۱۹ درصد از مواد غذایی جهان در حالی هدر می‌رود که ۷۸۳ میلیون نفر در جهان با گرسنگی مزمن روبه‌رو هستند و بسیاری از مناطق جهان با بحران عمیق گرسنگی مواجه هستند.

جنگ در غزه و بحران در هائیتی احتمال عمیق‌ترشدن بحران غذایی در جهان را افزایش داده است.

نهادهای سازمان ملل متحد قحطی در غزه را «قریب‌الوقوع» دانسته‌اند و می‌گویند هائیتی نیز فاصله‌ی چندانی با قحطی ندارد.

پیش از این رییس برنامه جهانی غذا هشدار داده بود که اگر میلیاردها دالر بودجه‌ی لازم برای تغذیه‌ی میلیون‌ها انسان گرسنه به‌ دست نیاید، جهان در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده شاهد افزایش تعداد افراد گرسنه، بی‌ثباتی کشورها و مهاجرت‌های گسترده خواهد بود.

سازمان ملل در گزارش جدید خود گفته است که همکاری بخش دولتی و خصوصی می‌تواند تأثیر مثبتی بر کاهش ضایعات غذایی داشته باشد و توزیع مجدد مواد غذایی، مانند اهدای غذای مازاد به نهادهای مرتبط یا مؤسسات خیریه، در مبارزه با این معضل جهانی نقش مهمی خواهد داشت.