Photo: Пресс-служба Президента РФ

پوتین: برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو ناتو نداریم

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه می‌گوید که این کشور هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو ناتو، از جمله لهستان، جمهوری چک و کشورهای حوزه‌ی بالتیک ندارد.

به گزارش رویترز، آقای پوتین این اظهارات را دیروز (چهارشنبه، ۸ حمل) در گفت‌وگو با خلبان‌های نیروی هوایی روسیه بیان کرده است.

او گفته است: «ایده‌‌ی این‌که ما به برخی کشورهای دیگر حمله خواهیم کرد، که لهستان، کشورهای بالتیک و چک نیز ترسیده‌اند، پوچ و یاوه‌سرایی است.»

پوتین اما هشدار داده است که اگر کشورهای غربی جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین بدهند، روسیه این جنگنده‌ها را سرنگون خواهد کرد.

او افزوده است: «همان‌طور که امروز تانک‌ها، وسایل نقلیه‌ی زرهی و سایر تجهیزات، از جمله موشک‌انداز‌های متعدد را نابود می‌کنیم، جنگنده‌های هوایی را نیز نابود خواهیم کرد.»

پوتین همچنین هشدار داده است هر کشوری که میدان هوایی خود را به استفاده از این هواپیماها اختصاص دهد به اهداف قانونی برای مسکو تبدیل خواهد شد.

اظهارات پوتین در پی سخنان دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه‌ی اوکراین بیان شده است که از کشورهای غربی خواست جنگنده‌های «اف-۱۶» را در اختیار این کشور قرار دهند.

بلجیم، دانمارک، ناروی و هالند از جمله کشورهای هستند که به اوکراین وعده‌ی ارسال اف-۱۶ را داده‌اند.

ائتلافی از کشورها نیز وعده داده‌اند که آموزش خلبانان اوکراینی را برعهده بگیرند.

اوکراین در جنگ با روسیه به‌شدت متکی به حمایت تسلیحاتی و مالی کشورهای غربی است و بارها خواستار دریافت جنگنده‌های «اف-۱۶» شده است.