آگاهان نظامی: نیروهای ویژه‌ی امنیت ملی، نگهبانان مقام‌ها شده‌اند

اطلاعات روز: شماری از آگاهان امور نظامی از گماشتن نیروهای ویژه‌ی امنیتی ملی به عنوان محافظ شماری از مقام‌های دولتی سابق و کنونی، نمایندگان مجلس و سنا سخت انتقاد کرده‌اند. به گفته‌ی آنان، این نیروها برای رفع تهدیدهای بزرگ کشوری آموزش داده شده‌اند، نه برای نگهبانی مقام‌های برکنار شده‌ی دولتی و نمایندگان شورای ملی.

در حال حاضر هزاران تن از نیروهای ویژه و نخبه‌ی امنیت ملی به عنوان محافظ شماری از مقام‌های پیشین و کنونی دولت گماشته شده‌اند و این کار، واکنش تند آگاهان نظامی را برانگیخته است. عتیق‌الله امرخیل، آگاه نظامی به طلوع نیوز گفت، نیروهای ویژه‌ی امنیت ملی برای نگهبانی مقام‌ها و نمایندگان آموزش داده نشده و این کار باید به پولیس واگذار شود.

او افزود که نیروهای ویژه‌ی امنیت ملی باید از واقعیت‌های خطرناک کشور جلوگیری کنند، نه این‌که یک مقام‌ و یک نماینده را نگهداری کنند. اما مسئولان ریاست عمومی امنیت ملی گفتند، این نیروها بر بنیاد اطلاعات استخباراتی و دستور رهبران حکومت وحدت ملی به این کار گماشته شده‌اند.

عبدالحسیب صدیقی، سخنگوی این ریاست گفت، مسئولیت تأمین امنیت مقام‌های بلند‌رتبه‌ی دولتی کار نهادهای امنیتی، به ویژه وزارت داخله است؛ اما ریاست عمومی امنیت ملی به شکل موقت هرگاه تهدیدی متوجه یک فرد [مقام‌های بلند‌پایه‌ی دولتی و نمایندگان شورای ملی] یا نهاد باشد، بعضی امکانات را در خدمت‌شان قرار می‌دهد.

این در حالی است که وزارت داخله نیروی ویژه‌ای را زیر نام تأمین امنیت رجال برجسته، برای تأمین امنیت مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس دارد. صدیق صدیقی، سخنگوی این وزارت گفت، نظر به امکانات و این‌که تهدید را مشخص کرده باشیم، به این رجال برجسته از دو تا چهار نفر محافظ و برخی امکانات دیگر می‌دهیم.

نیروهای ویژه‌ی امنیت ملی نیروهای نخبه و کار‌آزموده‌ای هستند که برای از میان برداشتن تهدیدهای بزرگ آموزش دیده‌اند. اکنون چشم امید مردم این نیروها دوخته شده؛ اما در بسیاری حالت‌ها این نیروها برخلاف حرفه، نگهبانان شماری از مقام‌های حکومتی کنونی و سابق، از جمله ضیا‌الحق امرخیل، رییس پیشین دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات شده‌اند.