وزارت معارف: هزاران دختر از رفتن به مکتب محروم اند

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت معارف اعلام کردند که در حال حاضر حدود 1.3 میلیون کودک در کشور از رفتن به مکتب‌ها محروم اند و اکثر آنان را دختران تشکیل می‌دهد. محروم شدن کودکان، به یژه دختران از مکتب‌ها در کشور، دلایل مختلف دارد که از جمله می‌توان از ناامنی‌ها، فقر و بیکاری، سنت‌ها و رسوم اجتماعی نام برد.

دختران در برخی از ولسوالی‌های دوردست کشور تا صنف‌های هفتم و هشتم درس می‌خوانند و زمانی که به سن بلوغ ‌رسیدند، خانواده‌های‌شان اجازه‌ی رفتن به مکتب را نمی‌دهند. تا هنوز در شماری از مناطق کشور رفتن دختران جوان به مکتب‌ شرم پنداشته می‌شود.

وزارت معارف حل این مشکل را دشوار خواند و اعلام کرد، چالش‌ها در برابر تعلیم دختران به این سادگی‌ها قابل حل نیستند. سخنگوی این وزارت گفت، اگر تمام زمینه‌ها برای مکتب رفتن دختران فراهم شوند، هیچ معلمی در روستاها نیست که توانایی تدریس مضامین مکتب را داشته باشد.

او نبود معلمان را در برخی از مناطق دوردست یک مشکل دیگر خواند و افزود، در منطقه‌ای که سطح سواد صفر باشد، شما چگونه می‌توانید یک زن باسواد را پیدا کنید. اما او افزود، حالا وزارت معارف طرحی را روی دست گرفته تا دختران به جای مکتب‌ها در مسجدها درس بخوانند.

چنین طرحی می‌تواند از حساسیت‌ها و موانعی که در برابر تعلیم دختران وجود دارند، بکاهد؛ اما این طرح نیز با مشکلات مواجه است؛ زیرا در این صنف‌ها ملاها یا فارغان صنف‌های هفت و هشت تدریس می‌کنند که با معیارها برابر نیست. از سوی دیگر، وزارت معارف از گسترش ناامنی‌ها ابراز نگرانی کرده است.

حقمل گفت: «به هر اندازه که ناامنی‌ها بیش‌تر می‌شود، مکتب‌ها بیش‌تر متضرر می‌شوند. ما مسدودیت‌های مقطعی در قندوز داشتیم و شاگردان نمی‌توانستند دو تا سه هفته به مکتب بروند. در بعضی از ولسوالی‌های ننگرهار ده‌ها مکتب برای چند روز مسدود بودند». او افزود، اگر امنیت تأمین نشود، محرومیت شاگردان از رفتن به مکتب‌ها بیش‌تر می‌شود.