Photo: Freepik

محققان: لمس‌شدن می‌تواند درد، افسردگی و اضطراب را کاهش دهد

محققان در یک تحقیق تازه دریافته‌اند که «لمس‌شدن» می‌تواند به بهبود حالت روحی و روانی افراد کمک کند و درد، افسردگی و اضطراب را کاهش بدهد.

به گزارش گاردین، یک تحقیق تازه که در ژورنال «طبیعت رفتار انسان» منتشر شده، نشان می‌دهد که لمس‌شدن می‌تواند به بهبود وضعیت روانی افراد کمک کند.

دکتر هلنا هارتمن، از نویسندگان این تحقیق گفته است که لمس درصورتی‌که با رضایت طرفین صورت گیرد، در طول روز می‌تواند به کاهش یا به‌طور بالقوه محافظت در برابر مشکلات روحی و جسمی کمک کند.

محققان در این تحقیق مجموعه‌‌ای از ۲۱۲ مطالعه‌ی قبلی در مورد «لمس»، از جمله آمار مربوط به ۸۵ مطالعه در مورد تأثیر لمس بر بزرگان و ۵۲ مطالعه در مورد تأثیر لمس بر نوزادان را تجربه و تحلیل کرده‌اند.

نتایج بدست‌آمده از تجزیه و تحلیل آنان نشان می‌دهد که «لمس» به همان اندازه که برای سلامت روان مفید است، بر سلامت جسم نیز تأثیر می‌گذارد؛ هم برای بزرگ‌سالان و هم برای نوزادان.

این تجزیه و تحلیل نشان داده که در مورد سلامت جسمی، لمس اشیایی مانند ربات‌های اجتماعی یا پتوهای سنگین می‌تواند تأثیرات مشابه لمس انسان داشته باشد.

دکتر هارتمن ضمن عجیب خواندن این مسأله گفته است: «این بدان معنا است که ما باید تحقیقات بیشتری در مورد پتانسیل پتوهای سنگین یا ربات‌های اجتماعی برای بهبود سلامت مردم انجام دهیم، به‌ویژه در شرایطی که امکان لمس محدود می‌شود، مانند شرایط همه‌گیری کرونا.»

به‌گفته‌ی این محققان، در مورد سلامت روان، لمس انسان بیشتر از لمس اشیاء تأثیرگذار است که دلیل احتمالی آن می‌تواند تأثیر تماس پوست‌به‌پوست باشد.

نتایج دیگری که از این مطالعه بدست آمده نشان می‌دهد که لمس هم برای افراد سالم مفید است و هم افراد بیمار، هرچند تأثیر مثبت بر سلامت روان در بیماران بیشتر است.

براساس این تحقیق، نوع لمس و مدت زمان آن مهم نیست، هرچند دفعات بیشتر لمس در بزرگ‌سالان مزایای بیشتری به همراه دارد.

افزون بر این، این تحقیق نشان داده است که لمس سر نسبت به لمس سایر قسمت‌های بدن تأثیرات بیشتری بر سلامتی دارد.

با وجود این، محققان هشدار داده‌اند که برخی از یافته‌ها ممکن است مثبت کاذب باشد و معلوم نیست که در همه‌ی فرهنگ‌ها لمس تأثیرات مشابهی بر سلامت روانی و جسمی داشته باشد.