شورای امنیت ملی: تدابیر ویژه برای مبارزه با داعش گرفته شود

اطلاعات روز: در نشست شورای امنیت ملی روی شکل‌گیری و فعالیت گروه‌ ترویستی داعش در کشور، بحث شده است. سپس این شورا تحرکات اخیر این گروه را یک تهدید جدی امنیتی برای افغانستان و کشورهای منطقه دانسته و به نیروهای امنیتی کشور دستور داده تا برای مبارزه با داعش، تدابیر مشخص را روی دست گیرند.

این شورا به وزارت خارجه نیز دستور داده تا به کشورهای منطقه و جهان در مورد تصمیم قاطع حکومت برای مبارزه با این گروه تروریستی اطمینان دهد. هم‌چنان وزیر خارجه موظف شده تا خواهان همکاری‌های سیاسی، استخباراتی، اقتصادی و دیپلماتیک تمام کشورهای منطقه در راستای مبازره‌ی مشترک با این گروه شود.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، در نشست شورای امنیت ملی به ریاست اشرف غنی به روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته، از علمای دینی، رهبران جهادی و بزرگان قومی نیز خواسته شد تا برای جلوگیری از نفوذ داعش در کشور، متحدانه ایستادگی کنند.

در چند ماه اخیر گزارش‌ها در مورد حضور افراد داعش در شماری از ولایت‌های کشور نشر شدند؛ اما مقام‌های امنیتی حضور این گروه را رد کردند. این مقام‌ها گفته بودند، شماری از فرماندهان طالبان برای ایجاد هراس در بین مردم و امیتازگیری از داعش، شیوه‌ی فعالیت‌شان را تغییر داده‌اند.

با این حال، شوراهای امنیت ملی اعلام کرد، اعتقادات و فعالیت‌های غیرانسانی و غیراسلامی داعش نشان می‌دهند که این گروه در مخالفت کامل با تمامی عقاید اسلامی، مذهبی، فرهنگی مردم افغانستان، می‌خواهد با پامال کردن عقاید مردم‌ با توصل به دهشت‌افگنی و تروریزم، یک تعبیر غلط از دین اسلام را در منطقه ترویج کند.

داعش در عراق و سوریه ظهور کرد و این گروه، در کشتار افراد ملکی، به‌شمول زنان، قتل عام و نقض حقوق بشر کم‌سابقه خوانده شده است. اکنون نشر گزارش‌ها در مورد حضور این گروه در شماری از ولایت‌ها، باعث نگرانى شهروندان شده و آنان از دولت تقاضا دارند که جلو‌ فعالیت این گروه را بگیرد.