هزاران مهاجر افغان مجبور به ترک پاکستان شده‌اند

اطلاعات روز: به دنبال حمله بر یک مکتب نظامی در پشاور پاکستان، آزار و اذیت مهاجران افغان در این کشور تشدید یافت و حال مسئولان ریاست سازمان بین‌المللی مهاجرت در کابل می‌گویند، بیش از 22 هزار مهاجر افغان به دلیل آزار و اذیت در ماه جنوری سال روان پاکستان را به مقصد افغانستان ترک کرده‌اند.

در حال حاضر این مهاجران فراری در کشور امکانات زندگی ندارند و در فصل سرمای زمستان، با مشکلات مواجه اند. ریچارد دنزینگر، رییس مأموریت سازمان بین‌المللی مهاجرت در کشور دیروز اعلام کرد، بیش از 22 هزار مهاجر بدون سند افغانستانی در ماه جنوری از مرز تورخم به افغانستان برگشته‌اند.

این رقم افزایش دوچند همه‌ی مهاجران عودت‌کننده در تمام سال 2014 را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، نزدیک به 15 هزار مهاجر افغانستان از پاکستان رد مرز شده‌اند که این رقم نیز دوچند شمار رد مرزشدگان در ماه دسامبر است. دنزینگر به رویترز گفت، این همه مشکلات پس از حمله بر مکتبی در پشاور شروع شد.

در ماه گذشته تعدادی از مردان مسلح بر یک مکتب نظامی در پشاور حمله کردند و دست‌کم 135 را به گلوله بستند. سپس گزارش شد که این حمله از سوی طالبان پاکستانی انجام شده؛ اما به دنبال آن آزار و اذیت مهاجران افغان در این کشور تشدید یافته است. پیش‌تر، از بازداشت حدود 3 هزار مهاجر افغانستان در این کشور گزارش شد.

بر اساس معلومات سازمان بین‌المللی مهاجرت، افغان‌های مهاجر در پاکستان با واکنش‌های شدیدی رو‌به‌رو اند و گزارش‌هایی از موارد آزار و اذیت آن‌ها؛ مانند حمله بر خانه‌های‌شان و خشونت پولیس وجود دارد. دولت پاکستان در یک برنامه‌ی جدید دیگر در نظر دارد تمام مهاجران افغان مقیم این کشور را به اردوگاه‌های مرزی انتقال دهد.

وزارت بخش‌های قبایلی پاکستان پیش‌تر اعلام کرد، در قدم نخست تمام مهاجران افغان مقیم این کشور به اردوگاه‌‌های مرزی منتقل می‌شوند و سپس برای اخراج تمام آنان آمادگی گرفته خواهد شد. در حال حاضر بیش از  ۱.۶ میلیون مهاجر افغان به ‌طور قانونی و یک میلیون دیگر به صورت غیرقانونی در پاکستان زندگی می‌کنند.

با اخراج این تعداد مهاجران، حکومت با چالش‌های جدی مواجه می‌شود؛ زیرا هیچ‌گونه برنامه‌‌ای برای حل مشکلات آنان وجود ندارد. دنزینگر می‌گوید که بسیاری این خانواده‌های افغان ده‌ها سال پیش در پاکستان مسکن‌گزین شده بودند و در صورت بازگشت به افغانستان، جایی برای زندگی ندارند.

سرازیر شدن عودت‌کنندگان بدون سند و مدرک به کشور در ماه جنوری به طور متداوم افزایش یافته و از 150 خانواده در هفته‌ی اول این ماه، به 1400 خانواده در اخیر آن ماه بلند رفته است. تا کنون تنها به 10 درصد این مهاجران کمکی اندک شده؛ اما مسئولان سازمان بین‌المللی مهاجرت برای مقابله با این مشکل وعده داده‌اند.