نهادهای ناظر بر انتخابات: کمیسیون اصلاحات انتخاباتی هرچه زودتر ایجاد شود

اطلاعات روز: مسئولان دو نهاد ناظر بر انتخابات دیروز خواستار اصلاح نظام انتخاباتی شدند و گفتند، بدون اصلاح کمیسیون انتخابات، هیچ تضمینی در آینده برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه وجود ندارد. آنان از سران حکومت وحدت ملی خواستند، در کمیسیون‌های انتخاباتی، تغییرات اساسی بیاورند.

مسئولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) و بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) گفتند، آنان برای برگزاری انتخابات شفاف، طرح اصلاحی‌ای را آماده کرده‌اند و اگر دولت بخواهد، آن را در اختیارش خواهند داد. این دو نهاد به طور گسترده از روند برگزاری انتخابات در سال‌های گذشته نظارت داشته‌اند.

مسئولان این نهادها تأکید دارند، برای برگزاری انتخابات پارلمانی، زمان زیادی باقی نمانده؛ اما دولت کارهای انجام نشده‌ی زیادی را در پیش دارد. به گفته‌ی آنان، با ساختار کنونی کمیسیون مستقل انتخابات، هیچ تضمینی برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه‌ی پارلمانی وجود ندارد.

مطابق قانون اساسی، انتخابات پارلمانی باید به تاریخ دوم ثور سال آینده برگزار شود؛ اما پیش‌تر رییس کمیسیون انتخابات گفت، به دلیل برخی از مشکلات، از جمله‌ چالش‌های مالی، احتمال دارد انتخابات پارلمانی تا ماه سنبله و اسد سال آینده به تأخیر انداخته شود. نمایندگان مجلس باور دارند، بدون اصلاح نظامی انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی بی‌فایده است.

با این حال، نعیم ایوب‌زاده، رییس تیفا دیروز گفت، دولت هرچه زودتر دست به کار شود و تغییرات اساسی را در کمیسیون انتخابات ایجاد کند. به گفته‌ی او، رهبران حکومت از بحث‌های سیاسی و جبهه‌گیری‌ها بگذرند و اصلاحات انتخاباتی را آغاز کنند. او بر ایجاد هرچه زودتر کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تأکید کرد.

به دنبال افزایش جنجال‌های انتخاباتی مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات، حکومت وحدت ملی شکل گرفت و پس از آن غنی و عبدالله برای جلوگیری از چنین مشکلاتی در آینده، روی اصلاح نظام انتخاباتی توافق کردند. اشرف غنی چند روز پیش به معاون دوم خود دستور داد تا طرحی برای اصلاحات آماده کند که مورد تأیید همه‌ی جوانب باشد.

رییس اجرایی می‌گوید، برای اصلاح نهادهای انتخاباتی باید کمیسیون متشکل از اعضای هردو طرف ایجاد شود. بررسی و تعدیل در قانون انتخابات، عضویت یا عدم عضویت شهروندان خارجی در کمیسیون انتخابات، دوره‌ی کاری اعضای کمیسیون انتخابات و مشخص شدن سرنوشت اعضای کنونی این کمیسیون نیاز به بازنگری جدی دارد.