حزب انسجام ملی از فرستادن افسران ارتش برای آموزش به پاکستان انتقاد کرد

اطلاعات روز: حزب انسجام ملی با انتقاد شدید از فرستادن شش افسر ارتش برای فراگیری آموزش به پاکستان، اعلام کرد که کم‌ترین پیامد تعامل نظامی با اسلام‌آباد، فراهم شدن زمینه‌ی نفوذ بیش‌تر‌ استخبارات پاکستان (آی‌اس‌آی) در کشور خواهد بود. این حزب سیاسی فرستادن افسران به پاکستان را تصمیمی نادرست خواند و گفت، در هیچ جای دنیا، میان کشورهایی که اختلاف عمیق و بی‌اعتمادی وجود دارد، تعامل نظامی معمول نیست.

حزب انسجام دیروز با نشر اعلامیه‌‌ای گفت، حکومت نظامیان افغان را برای فراگیری آموزش به دانشگاهی فرستاده که در سال‌های طولانی از این دانشگاه علیه افغانستان برنامه‌های تخریبی و ترریستی طرح‌ریزی شده‌اند. شش افسر‌ ارتش برای فراگیری آموزش نظامی به دانشگاه کاکول پاکستان فرستاده شده است.

در اعلامیه‌ی حزب انسجام، فرستادن نظامیان افغان برای فراگیری آموزش‌های نظامی به پاکستان، غیرضروری خوانده شده و در آن آمده است، شیوه‌ی آموزش نظامی دو کشور متفاوت است. از سوی دیگر، در ادامه‌ی این اعلامیه آمد‌ه است، نظامیان پاکستانی قوی‌تر از آموزگاران داخلی و بین‌المللی در کشور نیستند.

حزب انسجام ملی از حکومت خواسته که در مورد فرستادن نظامیان افغان برای فراگیری آموزش‌های نظامی به پاکستان، تجدید نظر کند. در اعلامیه‌ی این حزب آمده است، نباید اردو، پولیس و نیروهای امنیت ملی در کشوری آموزش نظامی را فراگیرند که هدف رهبران آن کشور تخریب افغانستان است.

برای نخستین بار شش افسر نظامی در هفته‌ی گذشته برای فراگیری آموزش‌های نظامی به پاکستان فرستاده شدند و هدف اساسی این کار، بهبود روابط دو کشور خوانده شد. پاکستان در زمان حکومت حامد کرزی همواره خواستار فرستادن نظامیان آموزش‌ نظامی به اسلام‌آباد شده بود؛ اما کرزی به دلیل بی‌اعتمادی میان دو کشور، حاضر به این کار نشد.

اشرف غنی در سفرش به اسلام‌‌آباد‌ این خواست پاکستان را پذیرفت و گفت، دو کشور حتا می‌توانند روی خرید و فروش سلاح به تفاهم برسند. با این همه، فرستادن افسران ارتش به پاکستان در چند روز گذشته انتقادهای تندی را به دنبال داشته و کارشناسان این کار رییس جمهور را خلاف توقع عنوان کرده‌اند.