فعالان مدنی به سران حکومت: جلو آزار و اذیت مهاجران افغان در پاکستان را بگیرید

اطلاعات روز: پس از فرار بیش از 22 هزار مهاجران افغان از پاکستان به دلیل آزار و اذیت نیروهای امنیتی این کشور، شبکه‌ی فعالان جوان برای اصلاح و تغییر و شماری از نهادهای مدنی دیروز در یک نشست خبری در کابل از سران حکومت وحدت ملی خواستند که به زودی جلو‌ آزار و اذیت مهاجران افغان در پاکستان را بگیرند و برای حل مشکلات آنان اقدام کنند.

میثم احسانی، رییس شبکه‌ی فعالان جوان برای اصلاح و تغییر در نشست خبری با انتقاد از حکومت وحدت ملی گفت، سران این حکومت هنوز برای حل مشکلات مهاجران اقدام عملی نداشته‌اند. به گفته‌ی او، اکنون بر مهاجران افغان در پاکستان فشاور وارد می‌‌شود که از برنامه‌های تروریستی این کشور حمایت کنند و در غیر آن، از پاکستان خارج شوند.

احسانی در ادامه افزود که در حال حاضر مشکلات مهاجران افغان در پاکستان بیش از هر زمانی افزایش یافته و حتا آنان از ترس از خانه‌های‌شان بیرون رفته نمی‌توانند. افزایش مشکلات مهاجران افغان در پاکستان، درست پس از حمله‌ی مردان مسلح بر یک مکتب نظامی در پشاور‌ افزایش یافته است.

رییس سازمان بین‌المللی مهاجرت در کابل به روز شنبه هفته‌ی روان اعلام کرد، پس از حمله بر مکتب نظامی در پشاور پاکستان، بیش از 22 هزار مهاجر افغان در ماه جنوری این کشور را ترک کرده‌اند. او دلیل اصلی خارج شدن این تعداد مهاجر از پاکستان را آزار و اذیت خوانده بود.

مسئولان شبکه‌ی فعالان جوان برای اصلاح و تغییر دیروز گفتند، همه روز ده‌ها مهاجر افغان در برخی از ایالت‌های پاکستان بازداشت و زندانی می‌شوند. افغانستان، پاکستان و سازمان ملل برای مهاجران افغان یک توافق‌نامه را در سال‌های گذشته امضا‌ کرده و بر اساس آن، مهاجران دارای اسناد قانونی باید تا پایان سال 2015 اخراج نشوند؛ اما اخیراً گزارش شده که این توافق‌نامه در پاکستان رعایت نمی‌شود.

وعده‌ی پاکستان

در همین حال، وزارت خارجه‌ی کشور از تماس با مقام‌های مرکزی و ایالتی پاکستان برای حل مشکلات مهاجران خبر داد. سراج‌الحق سراج، معاون سخنگوی این وزارت دیروز به رسانه‌ها گفت، مقام‌های پاکستان وعده داده تا دیگر مهاجران افغان در این کشور را مورد آزار و اذیت قرار ندهند.

قرار است در هفته‌ی روان وزیر امور مهاجران و عودت‌کنندگان کشور نیز برای حل مشکلات مهاجران به پاکستان سفر کند. بر اساس معلومات ارائه شده، در حال حاضر بیش از ۱.۶ میلیون مهاجر افغان به ‌طور قانونی و یک میلیون دیگر به صورت غیرقانونی در پاکستان به سر می‌برند.