نشرات رادیوی طالبان قطع می‌شود

اطلاعات روز: صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله اعلام کرد، بر اساس گزارش‌های رسیده، طالبان برای نشر تبلیغات‌شان، رادیوهایی را در برخی از مناطق شرقی و جنوب‌شرقی ایجاد کرده‌اند. او دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که وزارت داخله در تلاش جلوگیری از فعالیت نشرات رادیویی طالبان در کشور است.

سخنگوی وزارت داخله افزود که مخالفان مسلح دولت با نشر تلبغیات‌شان از طریق این رادیوها، در تلاش ضعیف روحیه‌ی مردم اند؛ اما نیروهای امنیتی در آینده‌ی نزدیک فعالیت آنان را ناکام می‌کنند. هنوز به طور دقیق معلوم نیست که طالبان چند پایه رادیو را در کدام ولایت‌ها برای نشر تبلیغات‌‌شان ایجاد کرده‌اند.

اما صدیقی اطمینان داد که نیروهای امنیتی از توانایی خوبی برخودار شده‌اند و به هرگونه تهدید دشمن جواب می‌دهند. گزارش‌ شده است که شماری از رادیوها در آن‌سوی خط دیورند فعال اند و علیه نیروهای امنیتی کشور نشرات دارند‌. نشرات این رادیوها در برخی از مناطق شرقی، از جمله ولسوالی چرخ ولایت لوگر، شنیده می‌شود.

مسئولان محلی ولایت لوگر دیروز با تأیید این خبر گفته‌اند، ساحه‌ی این رادیوها در حال حاضر افزایش یافته است. خلیل‌الله کمال، ولسوال چرخ لوگر به پژواک گفت، طالبان در یک ساحه‌ی نامعلوم این ولسوالی یک وسیله‌ی تخنیکی نصب کرده و از آن طریق نشرات دارند. این وسیله‌ی تخنیکی را از پاکستان به ولسوالی چرخ لوگر آورده‌اند.

کمال گفت که در نشرات این رادیوها به نیروهای امنیتی توهین و جوانان برای پیوستن به طالبان تشویق می‌شوند. با این حال، شهروندان از دولت تقاضا دارند که در آینده‌ی نزدیک جلو فعالیت رادیویی طالبان را در مناطق شرقی بگیرد و در غیر آن صورت، دامنه‌ی فعالیت‌های آن‌ها در کشور افزایش خواهد یافت.

79 عملیات ضدطالبانی

سخنگوی وزارت داخله در نشست خبری دیروز گفت که نیروهای امنیتی در یک هفته‌ی اخیر ٧٩ عمليات را در شماری از ولایت‌ها علیه طالبان راه‌اندازی کرده‌اند. به گفته‌ی او، در این عملیات ٨٩ مخالف مسلح کشته و ٩٠ تن ديگر بازداشت شده‌اند. در این عملیات ١٥٩ حلقه ماين، ٦٥ ميل سلاح مختلف‌النوع و چهار موتر نیز به دست آمده‌اند.

صدیقی در بخش دیگر سخنانش گفت که تا سه هفته‌ی آینده کمپاین پاک‌سازی موترهای شیشه‌سیاه، جمع‌آوری موترهای بدون اسناد و سلاح غيرقانونى آغاز می‌شود. به گفته‌ی او، با افرادی که سلاح غیرقانونی حمل می‌کنند، برخورد قانونی خواهد شد. او در اخیر از مقام‌های بلندرتبه‌ی دولتی خواست که پس از این از وسایط شیشه‌سیاه استفاده نکنند.