Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
Photo: gmic

سازمان همکاری اسلامی از طالبان خواست به زنان اجازه‌ی تحصیل و کار دهند

طارق علی بخیت، نماینده‌ی ویژه سازمان همکاری اسلامی در دیدار با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان خواستار رفع محدویت این گروه بر تحصیل و کار زنان شده است.

طالبان پس از حاکمیت شان بر افغانستان، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی را منع کرده‌اند.

در این حدود سه سال علی‌رغم تأکید کشورهای جهان، از جمله کشورهای اسلامی بر احترام به حقوق اساسی زنان و دختران، به‌شمول حق تحصیل و کار، طالبان تا اکنون از موضع‌شان عقب‌نشینی نکرده و در عین حال محدودیت‌ها را تشدید کرده‌اند.

نماینده‌ی سازمان همکاری اسلامی در گفت‌وگو با معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان آموزش دختران را برای کشورهای اسلامی مهم خوانده و گفته است که این کشورها آماده‌اند که در بخش تعلیم و تحصیل با افغانستان همکاری کنند.

اظهارات نماینده‌ی سازمان همکاری اسلامی در خبرنامه‌ای که در سایت مرکز رسانه‌های حکومت طالبان منتشر شده، آمده است.

او دیروز (یک‌شنبه، ۲ ثور) با مولوی عبدالکبیر در کابل دیدار کرده است.

به نقل از خبرنامه‌ی مرکز رسانه‌های حکومت طالبان، طارق علی بخیت، سفر هیأت سازمان همکاری‌های اسلامی به افغانستان را نمایانگر نیت نیک و مناسبات خوب این سازمان با حکومت طالبان خوانده است.

وی افزوده است که جهان اسلام و سازمان همکاری‌های اسلامی متعهد به کمک و همکاری با افغانستان است.

به‌گفته‌ی او، هدف از اعزام هیأت به افغانستان تشخیص اولویت‌ها در این کشور است.

طارق علی بخیت گفته است که سازمان همکاری‌های اسلامی برای افغانستان اجندای پنهان ندارد، بلکه تلاش می‌کند تا «زمینه را برای کمک به افغان‌ها و تعامل افغانستان با جهان فراهم سازد».

در خبرنامه‌ی مرکز رسانه‌های حکومت طالبان آمده است که نماینده‌ی سازمان همکاری اسلامی از تلاش طالبان «در راستای مبارزه با داعش و سرکوب این گروه تقدیر کرده است».

وی تأکید کرده است که کشورهای همسایه‌ی افغانستان که در برخی موارد نگرانی دارند، باید برای رفع آن با طالبان صحبت کنند.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان گفته است که این گروه در کم‌تر از سه سال، داعش را در افغانستان از بین برده و به کسی اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده نماید.

او این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که دو شب قبل گروه داعش مسئولیت یک انفجار در غرب شهر کابل را برعهده گرفت.

معاون نخست‌وزیر طالبان رژیم این گروه را «یک نظام کاملا اسلامی و مستقل» خوانده و گفته است که این گروه خواستار مناسبات نیک با تمام کشورها و به‌ویژه کشورهای اسلامی است.

مولوی عبدالکبیر افزوده است: «ما با کشورهای اسلامی مشترکات دینی، فرهنگی، تاریخی و سیاسی داریم و توقع این است که به‌خاطر تقویت مشترکات متذکره در بخش‌های مختلف به همکاری ادامه دهیم.»

وی از سرمایه‌گذاران کشورهای اسلامی خواسته است تا با استفاده از فرصت موجود در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند.

در خبرنامه‌ی مرکز رسانه‌های حکومت طالبان آمده است که معاون سیاسی نخست‌وزیر این گروه در دیدار با هیأت سازمان همکاری اسلامی اضافه کرده است که براساس فرمان رهبر طالبان، بد دادن دختران، محروم ساختن زنان از میراث و نکاح اجباری آنان منع شده و این فرمان در حال تطبیق است.

در این حدود سه سال مواردی از ازدواج اجباری گزارش شده است. در برخی موارد خود اعضای طالبان متهم شده‌اند که دختران را به زور به نکاح شان در می‌آورند.

معاون نخست‌وزیر طالبان ادعا کرده است که این گروه معاش مأموران و آموزگاران زن را پرداخت می‌کنند و آنان برکنار نشده‌اند. اما براساس گزارش‌ها و اطلاعات، اکثریت کارمندان زن از ادارات دولتی برکنار شده و عمدتا اعضای طالبان جایگزین آنان شده‌اند.