Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
Photo: @QaharBalkhi

چین همکاری با طالبان برای گشایش دهلیز واخان را بررسی می‌کند

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که جاو شینک، سفیر چین در کابل در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست این وزارت گفته است که کشورش راه‌ها و امکانات همکاری با طالبان برای گشایش دهلیز واخان را بررسی می‌کند.

براساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، سفیر چین امروز (سه‌شنبه، ۴ ثور) در این دیدار گفته است که آنان تلاش می‌کنند تا همکاری نزدیک با طالبان را ادامه دهند.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در این دیدار از گسترش روابط این گروه با چین ابراز خوشحالی کرده است.

او افزوده است که طالبان فرصت‌های خوبی را در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌اند و «افزایش صادرات انار و جلغوزه به جمهوری خلق چین و تحولات سرمایه‌گذاری در مس عینک، کریدور واخان و برخی مناطق دیگر» نمونه‌های بارز آن است.

کار ساخت ۵۰ کیلومتر جاده در واخان بدخشان که افغانستان را به چین وصل می‌کند در حکومت پیشین آغاز شده بود، اما ناتکمیل متوقف شد.

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت کار ساخت این جاده را از سرگرفته و اخیرا والی این گروه در بدخشان اعلام کرده است که این پروژه به‌زودی تکمیل خواهد شد.

پس از نشر گزارش‌ها در مورد تلاش طالبان برای گشایش دهلیز واخان، یک رسانه‌ی چینی نوشت که بجینگ به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد تروریست‌ها و شبه‌نظامیان جدایی‌طلب، در مورد اتصال زمینی با افغانستان محتاط است.

«چاینا مورنینگ پست» نوشته بود که چین گذرگاه واخجیر را که در میان شبه‌نظامیان افغانستان و جمعیت اویغور در سین کیانگ واقع شده، خط مقدم مبارزه با تروریسم می‌داند.

این رسانه افزوده بود که در حال حاضر تنها مرزبانان چینی در گذرگاه واخجیر در انتهای شرقی کریدور واخان، جایی که گفته می‌شود جاده در آن قرار دارد، گشت‌زنی می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *