Support Etilaatroz to Help Afghanistan’s Free Press Remain Alive
@HafizZiaAhmad on X

کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان گفت‌وگو کردند

وزارت خارجه‌ی طالبان می‌گوید که ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه برای افغانستان و امیرخان متقی، سرپرست این وزارت درباره‌ی نشست آینده‌ی نمایندگان ویژه‌ی کشورها در مورد افغانستان به میزبانی سازمان ملل متحد گفت‌وگو کرده‌اند.

حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان با نشر اعلامیه‌‌ای در ایکس گفته است که نماینده‌ی ویژه روسیه امروز (سه‌شنبه، ۴ ثور) با آقای متقی در کابل دیدار و در مورد نشست آینده‌ی دوحه گفت‌‌وگو کرده است.

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در این دیدار گفته است که آنان در حال گفت‌وگو با سازمان ملل متحد در مورد نشست آینده‌ی دوحه هستند و پس از وضاحت کافی در مورد آجندا و ترکیب آن، موقف خود را اعلام می‌کنند.

براساس اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی طالبان، ضمیر کابلوف در این دیدار گفته است مهم است که سازمان ملل موافقت طالبان را با برگزاری نشست آینده‌ی دوحه داشته باشد و بدون موافقت این گروه این نشست‌ها نتیجه‌ای ندارد.

وزارت خارجه‌ی طالبان گفته است که آقای کابلوف تأکید کرده است که باید موافقت این گروه در مورد هر نشست بین‌المللی در مورد افغانستان گرفته شود.

در اعلامیه‌ی این وزارت به نقل از نماینده‌ی ویژه روسیه آمده است: «کشورهای جهان به‌جای میکانیسم‌های چندجانبه‌ی تماس باید روابط خویش با حکومت افغانستان (طالبان) را از طریق میکانیسم‌های دوجانبه حفظ کنند.»

هنوز روشن نیست که سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در دوحه به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد چه زمانی برگزار می‌شود.

پس از دومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان در ماه حوت سال پیش در دوحه، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این نشست‌ها ادامه خواهد یافت.

طالبان در این نشست شرکت نکردند و دلیل آن را عدم پذیرش خواست‌های‌شان از سوی سازمان ملل متحد اعلام کردند.