دخالت برخی حلقات، مانع توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی شده است

اطلاعات روز: پس از توشیح قانون ثبت احول نفوس، حلقات مخالف توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی، رییس جمهور را وادار کرده‌اند تا مانع توزیع این شناس‌نامه‌ها شود. راشد منگوری، عضو پیشین اداره‌ی توزیع شناس‌نامه‌‌ی الکترونیکی دیروز با بیان این موضوع به طلوع‌‌نیوز گفت: «بعد از توشیح قانون و سروصداها، شماری از افراد رییس جمهور را وادار کردند که به سرپرست وزارت داخله نامه بفرستد تا توزیع این شناس‌نامه‌ها را آغاز نکند».

توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی برای تأمین امنیت، برگزاری انتخابات شفاف و حکومت‌داری خوب مهم خوانده شده است. قانون ثبت احوال نفوس دوماه پیش توشیح شد و در حال حاضر در جریده‌ی رسمی چاپ شده است؛ اما هنوز معلوم نیست توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی چه زمانی آغاز می‌شود.

مسئولان اداره‌ی ثبت احوال نفوس در چند هفته‌ی اخیر همواره گفته‌اند، روند توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی به‌زودی آغاز می‌شود و نخستین شناس‌نامه‌ به رییس جمهور داده می‌شود؛ اما تا‌به‌‌حال این کار نشده است. این در حالی‌ است که انتقادها در این مورد روز‌به‌روز در حال افزایش اند و شماری از اعضای مجلس حکومت را در این زمینه متهم به سهل‌انگاری می‌کنند.

کمیسیون تفتیش مرکزی و نظارت از عملی شدن قانون مجلس دیروز از سران حکومت وحدت ملی خواستند که بیش از این توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی را به تأخیر نیدازند. عارف رحمانی، عضو این کمیسیون تأکید کرد که عدم توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی، جفای بزرگی در حق مردم است.

رحمانی گفت، حکومت وحدت ملی، به ویژه جناحی از این حکومت، اراده‌ی سیاسی لازم برای توزیع شناس‌نامه‌‌ی برقی ندارد. با این حال،‌ ریاست اجرایی کار توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی را مربوط به وزارت داخله دانسته است. معاون سخنگوی این ریاست دیروز ابراز امیدواری کرد که وزیر امور داخله توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونکی را به‌زودی آغاز کند.