نگرانی از کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان

کمیته‌ی جهانی صلیب سرخ با انتشار خبرنامه‌ای، از کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ابراز نگرانی کرده است. در این خبرنامه به نقل از نیکولاس مارتی، رییس دفتر صلیب سرخ در افغانستان گفته شده است که جنگ‌های شدید در افغانستان ادامه دارند، تخطی‌های جدی از قانون جنگ صورت می‌گیرند و وضعیت غیرنظامیان افغان اسفبار است.

آقای مارتی معتقد است که وضعیت برای قربانیان غیرنظامی منازعات در افغانستان ممکن است از این هم بدتر شود؛ چون کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان کاهش یافته؛ در حالی که نیاز به این کمک‌ها هم‌چنان وجود دارد. آمار و بررسی‌های کمیته‌ی جهانی صلیب سرخ نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ به دلیل افزایش ناامنی‌ها، میزان دسترسی غیرنظامیان به مرکزهای درمانی، ۱۸ درصد کاهش یافته است.

در خبرنامه‌ی کمیته‌ی صلیب سرخ آمده است که سال گذشته شمار مجروحانی که به مراکز هفت‌گانه‌ی اورتوپیدی صلیب سرخ منتقل شده‌اند، افزایش یافته و موارد قطع اعضا نسبت به سال قبل از آن، دو تا سه برابر شده است. نگرانی دیگر کمیته‌ی جهانی صلیب سرخ این است که طرف‌های درگیر در افغانستان، جنگ‌جویان و غیرنظامیان را از هم تفکیک نمی‌کنند.

نیکولاس مارتی معتقد است که پس از سپری شدن سال خونین و پرتنش ۲۰۱۴، وضعیت هم‌چنان شکننده است، نشانه‌ی روشنی برای پایان درگیری دیده نمی‌شود و این ترس کماکان وجود دارد که به دلیل کاهش کمک‌های بشردوستانه به افغانستان، امسال وضعیت بدتر هم شود.

این در حالی است که به گفته‌ی مسئولان کمیته‌ی صلیب سرخ، نیاز افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیش‌تر هم شده است. در همین حال، زرلشت سرمست، از مسئولان کمیته‌ی صلیب سرخ در کابل می‌گوید کمک‌های این سازمان در افغانستان مثل همیشه ادامه خواهند داشت و بودجه‌ی آن نسبت به سال‌های گذشته کاهش نیافته است.

کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در سال ۱۹۸۷ میلادی فعالیت‌هایش را در افغانستان آغاز کرد و از آن زمان تاکنون در افغانستان فعال بوده است. از نظر وسعت فعالیت‌های این نهاد، دفتر آی‌سی‌آرسی در افغانستان با داشتن بودجه‌ی ۸۰ میلیون فرانک سویسی، در جایگاه سوم قرار دارد. (بی‌بی‌سی)