محقق: نمایندگان ما برای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی مشخص شدند

اطلاعات روز: محمد محقق، معاون ریاست اجرایی دیروز گفت که نمایندگان این ریاست برای حضور در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی مشخص و به ریاست جمهوری فرستاده شده است. محمد ناطقی، محمد عاصم و د‌کتر انور، نمایندگان ریاست اجرایی برای حضور در کمیسیون اصلاحات انتخاباتی انتخاب شده‌اند.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی هنوز ایجاد نشده؛ اما محقق گفت که این کمیسیون در آینده‌ی نزدیک ایجاد خواهد شد. معاون ریاست اجرایی افزود که در این کمیسیون 7 تا 9 تن، به‌شمول اعضای جامعه‌ی مدنی، حضور خواهند داشت. ایجاد کمیسیون اصلاحات انتخاباتی از مهم‌ترین توافق‌های رییس جمهور و رییس اجرایی است.

در چند هفته‌ی اخیر نهادهای ناظر بر انتخابات نیز بر ایجاد هرچه زودتر این کمیسیون تأکید کرده‌اند. آنان هم‌چنان بر تغییرات گسترده در کمیسیون انتخابات تأکید دارند و می‌گویند، بدون آن هیچ تضمینی برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه وجود ندارد. نهادهای ناظر بر انتخابات از رییس جمهور و رییس اجرایی نیز خواسته‌اند‌ تا جبهه‌‌گیری‌های سیاسی را کنار بگذارند و کار عملی اصلاح نظام انتخاباتی را آغاز نمایند.

با این حال، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات هشدار داده‌اند، تغییرات غیرقانونی در این کمیسیون را نمی‌پذیرند. تعدیل قانون انتخابات، عضویت یا عدم عضویت شهروندان خارجی در کمیسیون انتخابات، دوره‌ی کاری اعضای کمیسیون انتخابات و مشخص شدن سرنوشت اعضای کنونی این کمیسیون مورد بحث سران حکومت است.