چین: از نفوذ خود بر پاکستان در مذاکرت صلح استفاده می‌کنیم

اطلاعات روز: دولت چین آماده است تا از نفوذ خود بر پاکستان، در گفت‌وگوهای صلح برای برقراری صلح و ثبات در کشور استفاده ‌‌کند. لیو جیانچاو، معاون وزیر خارجه‌ی این کشور با بیان این مطلب گفته است که افغانستان در سیاست خارجی کشورش از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته‌ی او، چین به افغانستان به عنوان یک دوست استراتژیک و متحد نزدیک نگاه می‌کند و آماده است تا در بخش‌های مختلف همکاری‌ها میان دو کشور را تقویت کند. جیانچاو این اظهارات را در سفرش به کابل بیان کرد‌. او دیروز در دیدار با اشرف غنی، رییس جمهور کشور در ارگ تأکید کرد‌ که کشورش در مبارزه با تروریزم متحد است.

معیین وزارت خارجه‌ی چین در این دیدار با تأکید بر تداوم کمک و همکاری کشورش با افغانستان، گفته است که روابط مردمی، به ویژه دیدارهای اعضای شورای ملی، جامعه‌ی مدنی و جوانان افغانستان و چین می‌تواند در گسترش و تحکیم روابط میان دو کشور، ممد واقع شود.

به گفته‌ی او، افغانستان برای منطقه اهمیت استراتژیک دارد و نقطه‌ی وصل همکاری‌های اقتصادی و امنیتی منطقه است. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، اشرف غنی در این دیدار گفت، با عواملی که باعث ناامنی و شهادت افراد ملکی درافغانستان می‌شوند، مبارزه خواهد کرد.

رییس جمهور غنی دفاع از مردم را وظیفه‌ی اساسی خود عنوان کرد‌ و گفت که در این راستا خواستار همکاری‌های بیش‌تر جامعه‌ی جهانی است. اشرف غنی تأکید دارد که افغانستان در زمینه‌ی مبارزه با تروریزم متعهد است و خواهان همکاری بیش‌تر چین در این راستا می‌باشد.

او خواستار همکاری چین در عرصه‌ی اقتصادی، به ویژه زیربناها و مدیریت منابع آب شد و از بازدید اعضای شورای ملی، جامعه‌ی مدنی و جوانان دو کشور با هم‌دیگر، ابراز خرسندی کرد و آن ‌را برای تحکیم روابط مهم خواند. چین یکی از همسایه‌ها‌ی افغانستان است که نقش آن در برقراری صلح و ثبات در کشور مهم خوانده می‌شود.