تحقیق از پولیس به خاطر داشتن پیوند با طالبان

منبع: نیویارک تایمز

نویسنده: جوزف گلدشتین

برگردان: علی راسخ

زمانی که ملا مجاهد، یکی از فرماندهان طالبان در ولایت قندوز، ماه گذشته دستگیر شده بود، دلیلی کمی وجود داشت که فکر کنیم، دستگیری‌اش برای او یا حکومت افغانستان پیامد زیادی داشته باشد. در مورد قبلی‌ای که ملا مجاهد دستگیر شده بود، بزرگان قومی دخالت کردند و او را آزاد کردند. اما این بار متفاوت از آب درآمد.

عبدالودود پیمان، یکی از اعضای پارلمان از ولایت قندوز، در یک مصاحبه‌ی تیلفونی گفت که ملا مجاهد هنگام بازجویی به توصیف آغاز کرد که چگونه افسران پولیس، گاهی با فروش مهمات و گاهی با اطلاع‌رسانی مخفیانه در مورد عملیات‌های قریب‌الوقوع پولیس، به جنگ‌جویان طالب کمک کرده‌اند. آقای پیمان گفت که سپس فرمانده اسیر طالبان به گرفتن نام آن‌ها آغاز کرد.

این امر، سازمان استخباراتی افغانستان (ریاست امنیت ملی) را برانگیخت تا تحقیقات کلانی را در نیروهای پولیس قندوز، در ولایت شمالی‌ای که طعمه‌ی گروه‌های جنایت‌کار، ملیشه‌های غیر‌مسئول و بازخیر طالبان شده است، راه‌اندازی کند. آقای پیمان و دیگر مقام‌ها روز یک‌شنبه گفتند که تا کنون حد‌اقل 32 افسر پولیس مظنون شناخته شده‌اند. واسع باسیل، سخنگوی والی‌ قندوز گفت که از جمله‌ی آن‌ها، بیش از ده افسر پولیس، به شمول چندین فرمانده ارشد، دستگیر شده‌اند. دیگران یا از کارشان برکنار شده‌اند، یا وظایف‌شان به تعلیق درآمده است.

تعداد افسرانی که در این قضیه دست داشته‌اند، این تحقیقات را به یکی از مهم‌ترین تحقیقات در مورد فساد در نیروهای پولیس ملی در جریان چندین سال تبدیل می‌کند. هرچند فساد نیروهای پولیسِ افغانستان شهره است؛ اما اتهاماتی از این قبیل، نادر اند.

تمام ادعاها، به جاسوسی برای طالبان‌ ارتباط ندارند. حمدالله دانشی، معاون والی قندوز، گفت، اعتقاد برآن است که برخی از افسرانی که از آن‌ها تحقیقات می‌شود، در یک حلقه‌ی اختطاف دو کودک در اواخر ماه جنوری، دست داشته‌اند. این مقام گفت که آدم‌ربایی به خاطر باج در حال افزایش است؛ چیزی که نشانه‌ی گسترش گروه‌های مسلح در شهر قندوز و در سرتاسر این ولایت است.

اوضاع امنیتی این ولایت که با تاجکستان مرز مشترک دارد، در سال‌های اخیر بدتر شده است. حضور رو به رشد طالبان باعث شد تا دیگر شبه‌نظامیان طرف‌دار حکومت بسیج شوند؛ شبه‌نظامیانی که به‌سرعت در قتل‌های انتقام‌جویانه و اخاذی شهرت یافتند.

در یک مورد در سال 2012، مردی که برای یک واحد پولیس محلی افغانستان که توسط امریکایی‌ها آموزش دیده بودند، کار می‌کرد، به اتهام ربودن یک دختر 18 ساله‌ی یک چوپان و تجاوز به او دستگیر شده بود. بر بنیاد بعضی برآوردها، قندوز حدود 3000 شبه‌نظامی دارد.

در اواخر سال گذشته، که اکثریت نیروهای خارجی این ولایت را ترک کرده بودند، طالبان به طور مؤثر دو ولسوالی ولایت قندوز را کنترول می‌کردند. رییس جمهور غنی ولایت قندوز را یک اولویت اعلام کرده و یک والی جدید و مقام‌های امنیتی جدید در این ولایت گماشته است.

آقای پیمان گفت که هنوز واضح نیست که چرا آخرین دستگیری ملا مجاهد در اواسط ماه جنوری، در مقایسه با دفعات پیشین این‌قدر متفاوت بود. آقای پیمان گفت که ملا مجاهد سی ساله که نام واقعی‌اش انوارالحق است، در بازداشت به سر می‌برد. وی اضافه کرد: «ملا مجاهد در بازجویی‌اش اعتراف کرد و افرادی را که از داخل نیروهای پولیس با آن‌ها کمک کرده‌اند، نام گرفت».

در حال حاضر، کاملا واضح نیست که آیا بازجویان ادعاهای ملا مجاهد را باور می‌کنند و ادعاهای او کاملا درست اند یا خیر. اما این مقام گفت که اتهام‌ها علیه افسران، که از فروش مهمات فراتر می‌روند، یک شکل غیرمعمول فساد نیست. آقای باسیل، سخنگوی والی قندوز‌ گفت که برخی به «فرستادن اطلاعات به شبه‌نظامیان» متهم شده‌اند «تا طالبان بتوانند حملات و کمین‌های‌شان را برنامه‌ریزی کنند».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *