افزایش فعالیت طالبان در قاچاق و آدم‌ربایی

اطلاعات روز: یک هیأت سازمان ملل که از فعالیت‌ طالبان نظارت می‌کند، گزارشی را در اختیار شورای امنیت این سازمان قرار داده که بر اساس آن، فعالیت طالبان در قاچاق مواد مخدر، قاچاق سنگ‌های قیمتی و آدم‌ربایی برای دریافت پول افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که طالبان به عنوان یک گروه تبه‌کار فعالیت دار‌د و نه بدیل سیاسی برای حکومت.

فعالیت طالبان برای افزایش درآمدشان از طریق این موارد، مانع آن می‌شود تا این گروه صادقانه با حکومت جدید وارد مذاکرات صلح شود. هیأت ناظر بر فعالیت طالبان، باور دارد که گرایش جدید گروه طالبان برای دریافت عواید باعث می‌شود تا این گروه با هرگونه روند صلح معنادار حکومت جدید مخالفت کند.

در گزارش این هیأت از شورای امنیت خواسته شده تا کمک‌هایش را برای فاش نمودن چهره‌ی طالبان و مختل کردن ارتباطات‌شان با شبکه‌های جنایی، افزایش دهد. اشرف غنی پس از رسیدن به قدرت، همواره گروه طالبان را مخالفان سیاسی خوانده و تلاش می‌کند, این گروه را به پای میز مذاکره بکشاند.

با این حال، در گزارش هیأت ناظر بر فعالیت طالبان آمده است، طالبان در افغانستان با کشت کوکنار، تولید و قاچاق مواد مخدر، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های افغانی، پول‌شویی، آدم‌ربایی برای باج‌گیری و استخراج غیرقانونی مواد معدنی، برای خود سرمایه ایجاد می‌کنند. در این گزارش آمده است، کمک‌های بیرونی نیز در تمویل طالبان نقش اساسی دارد.

بر اساس این گزارش، طالبان برای کسب درآمد‌ از دارایی‌های قابل توجه اقتصاد افغانستان در سراسر آن کشور، از حملات خشونت‌بار استفاده می‌کنند. این امر باعث کندی توسعه‌ی اقتصادی در آن‌ کشور شده است. طالبان از سال ۲۰۰۱ به این طرف یک سیستم پیچیده و چند‌بعدی را برای کسب درآمد ایجاد کرده‌اند.

در این گزارش آمده است، طالبان منابع پولی خود را از سه گروه قاچاق‌بر که رهبری آن را سه تن از قوم نورزایی برعهده دارند، دریافت می‌کنند. در این گزارش از حاجی بشیر نورزایی، حاجی بریگت و حفیظ‌الله خان نام برده شده است. نورزایی فعلاً در امریکا زندانی است؛ اما شبکه‌ی قاچاق مواد مخدر وی هنوز فعال می‌باشد. طالبان در ولایت هلمند به استخراج عقیق ادامه می‌دهند و هم‌چنان در ولایت بدخشان از سنگ لاجورد بهره‌برداری می‌کنند.

در گزارش هیأت ناظر بر فعالیت طالبان آمده است، طالبان در بدل تأمین امنیت و ایجاد سهولت در استخراج غیرقانونی لعل در معدن جگدلک کابل، در هر سال خواستار به دست‌آوردن 16 میلیون دالر است. بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، طالبان دوسوم درآمد معدن کرومیت ولایت پکتیکا را نیز به جیب می‌زنند. از سوی دیگر، طالبان از 2005 بد‌ین‌سو 16 میلیون دالر را در بدل رهایی گروگان‌های خارجی به دست آورده‌اند.