توافق چین و پاکستان برای «برقراری صلح» در افغانستان

اطلاعات روز: مقام‌های حکومتی چین و پاکستان به تازگی به توافق رسیده‌اند که به طور مشترک برای «برقراری صلح و ثبات» در افغانستان، کار کنند. وانگ یی، وزیر خارجه‌ی چین با بیان این موضوع گفت، مقام‌های حکومتی پاکستان برای زمینه‌سازی گفت‌و‌گوهای صلح نسبت به گذشته جدی‌تر شده‌اند.

او با تأکید بر این‌که کشورش در راستای گفت‌وگوهای صلح از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد، افزود که جامعه‌ی جهانی نیز افغانستان را در این راه پشتیبانی کند. وانگ یی این اظهارات را هفته‌ی گذشته در نشست خبری مشترک با سرتاج عزیز، مشاور نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بیان کرد.

وزیر خارجه‌ی چین در این نشست گفت که گفت‌و‌گوهای صلح باید به رهبری خود افغان‌ها انجام شود و این گفت‌و‌گوها باعث صلح دوام‌دار در افغانستان خواهند شد. او افزود که کشورش برای پادرمیانی میان حکومت افغانستان و طرف‌های درگیر، برای برقراری ثبات در افغانستان، آمادگی کامل دارد.

وانگ یی در ادامه گفت، در حال حاضر پاکستان متعهد شده تا در این راستا با افغانستان همکاری کند. وزیر خارجه‌ی چین ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های چین و پاکستان برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان، در هم‌آهنگی با حکومت این کشور بیش‌تر شود، تا زمینه‌ی گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان فراهم شود.

چین با توجه بر نفوذش بر حکومت پاکستان، از کشورهای تأثیرگذار برای برقراری صلح در کشور خوانده می‌شود. رییس جمهور غنی پس از رسیدن به قدرت به چین سفر کرد و از مقام‌های حکومتی آن کشور خواست تا با استفاده از نفوذشان بر پاکستان، افغانستان را در قسمت برقراری صلح کمک کنند.

جنگ نیابتی پایان یابد

سرتاج عزیز، مشاور نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان خواستار پایان جنگ نیابتی در افغانستان شده است. در جنگ نیابتی (جنگ واسطه‌ای) قدرت‌های درگیر برای رسیدن به اهداف‌شان، با حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی از کشورها یا گروه‌های مسلح، به طور غیرمستیقم با قدرت مقابل در جنگ اند.

با این حال، مشاور نخست‌وزیر پاکستان در اظهارات تازه‌ی خود از کشورهای منطقه خواسته تا از دخالت در امور افغانستان خوداری کنند. به گفته‌ی او، دخالت کشورهای همسایه در افغانستان، باعث می‌شود تا این کشور پس از خروج کامل نیروهای بین‌المللی، به میدان جنگ نیابتی تبدیل شود.