جان کمپبل خواستار انعطاف‌پذیری در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شد

اطلاعات روز: جنرال جان کمپبل، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، خواستار انعطاف‌پذیری در خروج نیروهای کشورش از افغانستان شده است. او به روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در مجلس سنای امریکا گفت، اکنون این موضوع را بررسی می‌کند که نیروهای امریکایی در ماه‌های آینده در کدام مناطق افغانستان جابه‌جا شوند.

کمپبل از پیش‌نهاد چندین گزینه به باراک اوباما برای بازنگری خروج نیروهای امریکایی از افغانستان خبر داد و افزود، بر اساس این گزینه‌ها، مأموریت آموزش، مشوره‌دهی و کمک به نیروهای امنیتی افغانستان در تابستان سال ‌آینده، یعنی در فصل افزایش جنگ، به‌خوبی پیش برده می‌شود.

هرچند او در مورد این گزینه‌ها جزئیات ارائه نکرد؛ اما انتظار می‌رود در دیدار رییس جمهور غنی و باراک اوباما، رییس جمهور امریکا در هفته‌ی پیش‌رو‌، در این مورد بیش‌تر معلومات ارائه شود. رییس جمهور غنی قبلاً از امریکا خواسته بود که در قسمت خروج نیروهایش از افغانستان تجدید نظر کند.

بر اساس برنامه‌ی قبلی اوباما، قرار است تمام نیروهای امریکایی در پایان سال 2016 افغانستان را ترک کنند و پس از این سال، حضور امریکایی‌ها در کشور به سفارت‌خانه‌‌ و نمایندگی‌های سیاسی محدود ‌شود؛ اما شماری از سناتوران امریکا با این برنامه‌ شدیداً مخالفت کرده‌اند.

آنان در دیدار با کمپبل، برنامه‌ی کنونی خروج نیروهای امریکا از افغانستان را عجولانه خواندند. به گفته‌ی جان مک‌‌کین، سناتور جمهوری‌خواه امریکا، عدم حضور نیروهای امریکا در افغانستان، مانند عراق و سوریه، خلا ایجاد می‌کند و این مسئله تهدید را متوجه امریکا خواهد کرد.

در همین حال، جنرال کمپبل خواستار اختیارات بیش‌تر در انتخاب موقعیت‌های استقرار نیروهایش در افغانستان شده است. به گفته‌ی او، برای کاهش شمار نیروهای امریکایی به سطح ۵ هزار و ۵۰۰ سرباز تا پایان امسال، مجبور است در فصل جنگی بعضی تأسیسات را تعطیل کند و تجهیزات و نیروها را تغییر مکان دهد.

تهدید داعش و طالبان

کمپبل در مجلس سنای امریکا گفت که احتمال دارد جنگ در تابستان سال ‌آینده در افغانستان تشدید یابد و با توجه به توانایی‌های نیروهای امنیتی افغان، از این مسئله نگران است. او افزود که در تابستان سال آینده نیروهای امنیتی افغان برای نخستین‌ بار با کمترین حمایت قوای بین‌المللی، با طالبان در جنگ قرار خواهند داشت.

او افزود که امریکا باید تمویل مالی نیروهای امنیتی افغان را را ادامه دهد، تا این کشور دیگر به لانه‌های تروریستی تبدیل نشود. از سوی دیگر، کمپبل در مورد رخنه کردن داعش در کشور گفت، این مسئله زیر نظر دقیق استخبارات افغانستان و قوای ائتلاف قرار دارد و برای جلوگیری از حضور این گروه اقدام می‌شود. این در حالی است که هفته‌ی گذشته یک فرمانده داعش با پنج تن از افرادش در یک عملیات نظامی در هلمند کشته شدند.