برف‌کوچ در بدخشان جان شش تن را گرفت

اطلاعات روز: آمدن برف‌کوچ در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان، جان شش تن را گرفته و هفت تن دیگر زخمی را زخمی کرده است. در یک برف‌کوچ دیگر در این ولسوالی، 20 خانه تخریب شده‌‌اند. احمد نوید فروتن، سخنگوی ولایت بدخشان دیروز با تأیید این خبر گفت، این برف‌کوچ‌ها عصر روز شنبه در قریه‌های کلف‌زار و خاش‌دره‌ی ولسوالی یمگان بدخشان رخ داده‌اند.

او افزود، در حال حاضر تلاش‌ها برای بیرون کشیدن اجساد از زیر برف جریان دارند و زخمی‌های این رویداد به شفاخانه انتقال داده شده‌اند. فروتن در ادامه افزود، حادثه‌ی زیر برف شدن بیست خانه‌‌ در ولسوالی یمگان بدخشان تلفات جانی نداشته؛ اما اعضای این خانه‌ها به قریه‌های هم‌جوار آواره شده‌اند.

او گفت، به دلیل مسدود بودن راه‌های مواصلاتی ولسوالی یمگان، کمیته‌ی حالت اضطرار بدخشان برای توزیع کمک اولیه به آسیب‌دیدگان، درخواست هلی‌کوپتر کرده است. افغانستان از جمله‌ی کشورهای کوهستانی است که برف‌کوچ در فصل زمستان در شماری از ولایت‌های آن، به‌ویژه بدخشان، بامیان و هم‌چنان شاهراه سالنگ، تلفات جانی زیادی برجا گذاشته است.

راه‌های مواصلاتی این ولایت‌ها در فصل زمستان بر اثر ریزش برف زیاد و برف‌کوچ‌ها مسدود می‌شوند و در اکثر موارد مریضان پیش از رسیدن به شفاخانه‌ها جان می‌دهند. شهروندان همواره از دولت خواسته‌اند که پیش از رسیدن زمستان برای جلوگیری از برف‌کوچ‌ها‌، اقدام‌های جدی روی دست بگیرد؛ اما هنوز این مشکل حل نشده است.