وزیر داخله‌ی پاکستان: همکاری کابل و اسلام‌آباد در مبارزه با تروریسم معجزه می‌کند

اطلاعات روز: نثار علی خان، وزیر امور داخله‌ی پاکستان بهبود روابط میان افغانستان و کشورش را برای مبارزه با تروریسم بی‌پیشینه خواند و گفت، همکاری در این زمینه میان دو کشور در آینده معجزه خواهد کرد. او تأکید کرد که بهبود روابط افغانستان و پاکستان در حال تحول بسیار مثبت است.

او این اظهارات را دیروز در دیدار با جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا در واشنگتن بیان کرد. جان کری در این دیدار تلاش‌های دو کشور را برای بهبود روابط کم‌سابقه خواند و گفت، این تلاش‌ها یک سلسله نتایج واقعی به دنبال داشته است. این اظهارات در حالی مطرح شد که هفته‌ی گذشته جنرال راحل شریف، رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان و رییس استخبارات این کشور برای بهود روابط و مبارزه با تروریسم وارد کابل شدند.

این دو جنرال بلند‌پایه‌ی پاکستانی با رییس جمهور و رییس اجرایی در زمینه‌ی صلح مذاکره کردند و از تعهد کشورشان برای تأمین صلح در کشور اطمینان داد‌ند. رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان در این دیدار از آمادگی صد درصدی شورای کویته‌ و شبکه‌ی حقانی برای مذاکره‌ی صلح با حکومت خبر داده است.

اما وی گفته است که در این زمینه باید اجازه‌ی ملا عمر گرفته شود. از سوی دیگر، بی‌بی‌سی دیروز گزارش داد که منابع افغان می‌گویند، مقام‌های بلندپایه‌ی پاکستان به طالبان گفته‌اند که اگر به روند صلح برنگردند، پناه‌گاه‌های آن‌ها را مسدود می‌کنند. اخیراً روابط پرتنش 13 ساله‌ی کابل و اسلام‌آباد برای مبارزه با تروریسم، ظاهراً بهبود یافته است.

رییس جمهور غنی پس از رسیدن به قدرت به اسلام‌آباد رفت و برای مبارزه با تروریسم با مقام‌های این کشور گفت‌وگو کرد. پیش از سفر رییس جمهور به پاکستان و بعد از سفر‌ او، شماری از مقام‌های بلند‌پایه‌ی پاکستان به طور جداگانه برای بهبود روابط دو کشور چندین بار به کابل آمدند.

غنی پس از نشستن بر اریکه‌ی قدرت، هنوز به هند که دوست نزدیک کشور در زمان حکومت حامد کرزی به شمار می‌رفت، سفر نکرده است. مقام‌های هند چندین بار از رییس جمهور غنی خواسته‌اند تا به این کشور سفر کند. از سوی دیگر، چندی پیش گزارش شد، رییس جمهور خرید سلاح‌های نظامی از هند برای نیروهای امینتی را به حالت تعلیق درآورده است.

کارشناسان مسایل سیاسی این کار رییس جمهور را تلاشی برای اعتماد پاکستان و بهبود روابط دو کشور عنوان کرده‌اند. با این همه، هنوز تغییرات مثبتی در زمینه‌ی امنیت در کشور به وجود نیامده است. اکنون نیروهای امنیتی با طالبان در شماری از ولایت‌های کشور در جنگ نفس‌گیری قرار دارند.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع دیروز از کشته شدن 300 شورشی در هلمند خبر داد؛ اما گفت که در ده روز گذشته 20 افسر و سرباز اردوی ملی در درگیری با طالبان کشته شده‌اند. در همین حال، کارشناسان نگران اند که پاکستان مانند گذشته به وعده‌های خود عمل نکند. مقام‌های امنیتی گفته‌اند، لانه‌های تروریسم در پاکستان اند.