دزد 76 میلیون افغانی بانک مرکزی در پاکستان است

اطلاعات روز: مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که دزد 76 میلیون افغانی نمایندگی این بانک در قندهار شناسایی شده و اکنون در پاکستان به‌سر می‌برد. عیسی تراب، معاون بانک مرکزی دیروز گفت، این دزد مسئول نمایندگی بانک مرکزی در ولسوالی اسپین بولدک ولایت قندهار بود و 76 میلیون افغانی را از خزانه‌ی این نمایندگی دزدی کرده است.

این دزدی چند روز پیش صورت گرفته و به دنبال آن، بانک مرکزی هیأتی را برای تحقیق در این زمینه به ولایت قندهار اعزام کرد‌. بر اساس تحقیقات ابتدایی این هیأت، سید احمد آغا، مسئول نمایندگی بانک مرکزی در ولسوالی اسپین بولدک ولایت قندهار با دو همکارش کلید خزانه را به دست آورده و این مقدار پول را دزدیده‌اند.

در این نمایندگی کمره‌های مخفی نصب بوده و این افراد توسط این کمره‌ها شناسایی شده‌اند. با این حال، معاون بانک مرکزی به رادیو آزاد‌ی گفت، اکنون تحقیقات بیش‌تر در این زمینه جریان دارد و جزئیات دقیق بعداً در اختیار رسانه‌ها قرار داده می‌شود. او در ادامه از پولیس انترپول خواست که در قسمت بازداشت سید آغا احمد با حکومت همکاری کند.

دزدی پول از بانک‌ها توسط کارمندان‌شان خبر تازه‌ای نیست. در جریان سال‌های گذشته چنین اتفاق‌هایی در بانک‌های خصوصی نیز رخ داده است. در همین حال، کارشناسان می‌گویند که برای جلوگیری از دزدی پول از بانک‌ها، ضمانت استخدام کارمندان بانک‌ها در کشور بیش‌تر شود.

به باور آنان، اگر دزدی پول‌ از بانک‌ها توسط کارمندان‌ این بانک‌ها افزایش یابد، عواقب بدی برای نظام مالی کشور در پی خواهد داشت. در این صورت، بر بودجه‌ی مالی حکومت صدمه‌ی بزرگی وارد خواهد شد و از سوی دیگر، اعتماد مردم نسبت به بانک‌های خصوصی و دولتی کاهش می‌یابد.