وزارت مالیه: کابل بانک نو به فروش گذاشته می‌شود

اطلاعات روز: مسئولان وزارت مالیه از گفت‌وگوها با صندوق بین‌المللی پول روی خصوصی‌سازی کابل بانک نو خبر دادند و اعلام کردند، به احتمال زیاد این بانک در آینده‌ی نزدیک به فروش گذاشته می‌شود. محمدآقا کوهستانی، رییس خزاین این وزارت به رویترز گفت، وزیر مالیه‌ی جدید با رییس صندوق بین‌المللی پول در دبی در این زمینه توافق می‌کند.

به گفته‌ی او، پس از آن‌که برای کابل بانک نو خریدار خوبی پیدا نشد، حال حکومت در این زمینه روی طرح جدیدی کار می‌کند. کوهستانی افزود، میان حکومت افغانستان و صندوق بین‌المللی پول توافق‌نامه‌ای در این مورد امضا خواهد شد. او در ادامه تأکید کرد که کار روی فروش کابل بانک نو جریان دارد و نتایج آن به‌زودی مشخص می‌شود.

طرح خصوصی‌سازی و فروش کابل بانک جدید در حالی مطرح شد که چندی پیش وزارت مالیه اعلام کرد، سه بانک‌ دولتی (پشتنی‌ بانک، بانک ملی افغانستان و کابل بانک نو) مدغم‌ و یک بانک قوی دولتی به‌وجود می‌آید. مسئولان این وزارت گفته بودند، طرح ادغام این سه بانک به ریاست جمهوری پیش‌نهاد شده و اشرف غنی آن را منظور کرده است.

در همین حال، صندوق بین‌المللی پول با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، در همکاری با حکومت افغانستان، در مورد کابل بانک نو گزینه‌های مختلفی را مورد بحث قرار داده است. حال معلوم نیست این بانک چه زمانی به فروش گذاشته می‌شود؛ اما شماری از کارشاسان مسایل اقتصادی تأکید دارند، در فروش این بانک باید منافع ملی در نظر گرفته شود.

به باور آنان، برخی تلاش‌ها وجود دارند که کابل بانک نو را با 84 نمایندگی اردو، پولیس و استخباراتی‌اش، با 2400 کارمند و بالاتر از چند صد میلیون سیستم بانکی‌‌، به 20 میلیون دالر بخرند. کارشناسان تأکید دارند، اگر کابل بانک جدید به این قیمت فروخته شود، منافع ملی در آن در نظر گرفته نشده است.

کابل بانک بزرگ‌ترین بانک خصوصی در سال 2010، به دلیل اختلاس میلیون‌ها دالر پولش، ورشکست شد و پس از آن حکومت حامد کرزی، 850 میلیون دالر را به این بانک داد و آن را دولتی کرد. قضیه‌ی این بانک در زمان کرزی حل‌ناشده باقی ماند؛ اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، پرونده‌ی این بانک دوباره بررسی شد. با این وجود، هنوز به طور دقیق معلوم نیست که تمام قرضه‌های کابل بانک برگردانده شده یا خیر.