ریاست جمهوری: شهید مزاری مسیر حرکت تاریخ ما را تغییر داد

اطلاعات روز: محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور کشور می‌گوید، شهید عبدالعلی مزاری از آن جمله‌ سیاست‌مداران افغانستان بود که جهت حرکت تاریخ ما را تغییر داد. او دیروز در پیامی به مناسب بیستمین سالیاد شهید عبدالعللی مزاری، رهبر سابق حزب وحدت اسلامی افغانستان گفت، بدون شک، مزاری شخصیتی تأثیرگذار در سیاست بود.

ارگ ریاست جمهوری دیروز این پیام رییس جمهور را منتشر کرد و در آن آمده است، مزاری در شرایط جنگ، جنگ را راه‌حل کشور نمی‌دانست. غنی می‌گوید، مزاری بدین باور بود که افغان‌ها در ساحه‌ی نظامی بی‌نظیر اند؛ اما در ساحه‌ی سیاسی، ضعیف. او گفت، مزاری خواستار سیاستی بود که در آن صلح، ثبات و رفاه پایدار در کشور تأمین شود.

رییس جمهور غنی می‌گوید که مزاری بر وحدت ملی تأکید داشت و باور داشت که وحدت ملی تهداب و اساس ثبات پایدار در کشور خواهد بود. او یکی از خواسته‌های شهید مزاری را نظام مردم‌سالاری خواند و گفت، وی باور داشت که نظام باید بر بنیاد سهم‌گیری گسترده‌ی مردم ساخته شود و چنین نظامی در واقعیت ضامن عدالت اجتماعی است.

رییس جمهور گفت که شهید مزاری احترام خاصی به نقش زنان در جامعه داشت و با تمجید از نقش زنان در جهاد برحق مردم، بر نقش سازنده‌ی آنان در ابعاد سیاسی تأکید داشت. او در اخیر سیاست مزاری را الگو قرار داد و گفت، افغانستان کشور همه‌ی ماست و ما همه باید حق تعیین سرنوشت خویش را داشته باشیم؛ این اصلی بود که مزاری بر آن تأکید می‌کرد.

عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان و شماری از فرماندهان ارشد این حزب زمانی که در حومه‌ی کابل برای مذاکره با فرماندهان طالبان رفته بودند، توسط طالبان اسیر و در 22 حوت سال 1373 به شهادت رسیدند. پس از این رویداد، همه‌ساله 22 حوت (روز شهادت شهید مزاری و همراهانش) در داخل و خارج از کشور گرامی داشته می‌شود. بیستمین سالیاد مزاری دیروز در کابل با حضور شماری از شخصیت‌های سیاسی، رهبران جهادی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین، خلیلی، معاون دوم رییس جمهور پیشین و ده‌ها هزار نفر برگزار شد.

محمد‌کریم خلیلی، معاون دوم رییس جمهوری پیشین و رهبر کنونی حزب وحدت اسلامی افغانستان در مراسم دیروز گفت، دولت از سیاست حذف دوری کند. او خواستار تحقق تعهدات رهبران حکومت بر مشارکت همه‌ی اقوام در قدرت سیاسی و عرصه‌های دیگر دولتی شد. خلیلی بر مبارزه با سیاست حذف تأکید کرد و گفت، سیاست حذف در کشور جایگاهی ندارد.

در همین حال، در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری آمده است، هراس شهید مزاری از تکرار تاریخ در کشور بود. در این خبرنامه به نقل از رییس جمهور آمده است، افغانستان امروز دارای قانون اساسی است و این قانون به تمام این پرسش‌ها، پاسخ می‌دهد. اشرف غنی گفت: «از دیدگاه من، هیچ افغانی نسبت به افغان دیگر برتر و کمتر نیست. این حکم قانون اساسی افغانستان است. این باور ما را کمک می‌کند که بر تاریخ نفاق، بی‌ثباتی و بی‌باوری فایق گردیم».

رییس جمهور افزود که زندگی هر افغان برایش ارزش حیاتی دارد و وی برای حفظ جان آنان از استعمال مشروع قوه خودداری نخواهد کرد. اشرف غنی گفت: «در تصامیم خود سریع و قوی عمل می‌کنم. سکوت استراتژیک ما قوت ما را در عمل نشان می‌دهد. این حکومت بی‌پروا نیست و نخواهد بود».

او گفت که وحدت عمل و نظر و ایجاد توازن بین تحول و تداوم کلید موفقیت کشور است. رییس جمهور افزود، ملتی که باور به وحدت ملی داشته باشد، می‌تواند با اراده‌ی قوی و برنامه‌های دقیق، از تکرار تاریخ جلوگیری کند. او گفت، از زمان فعلی و امکانات موجود استفاده‌ی اعظمی نماییم تا آینده‌ی روشن را برای نسل‌های آینده تأمین کنیم.