حامد کرزی: سیاست خارجی در کنترول پاکستان قرار نگیرد

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور هشدار داده است که اگر سیاست خارجی افغانستان در کنترول پاکستان قرار گیرد، جنگ افغانستان علیه بریتانیا و شوروی، بی‌ارز‌ش می‌شود. او دیروز به روزنامه‌ی گاردین گفته است، ما خواهان روابط دوستانه با پاکستان هستیم؛ اما تسلیم شدن به این کشور را نخواهیم پذیرفیت.

این اظهارات تند رییس جمهور سابق در آستانه‌ی آغاز مذاکرات صلح با طالبان مطرح می‌شود. نمایندگان طالبان چندی پیش در اسلام‌آباد با مقام‌های پاکستان دیدار داشته‌اند. روابط تیره‌ی 13 ساله‌ی کابل و اسلام‌آباد پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به رهبری اشرف غنی، ظاهراً بهبود یافته است.

اما با این‌حال، رییس جمهور پیشین در صداقت پاکستان شک دارد و گفته است: «ما خواهان روابط دوستانه با پاکستان هستیم؛ اما نباید تحت کنترول دولت پاکستان قرار داشته باشیم. اگر سیاست خارجی ما در کنترول دیگران قرار گیرد، در آن صورت تمام مبارزات مردم افغانستان بر ضد انگلیس و شوروی سابق بی‌ارزش می‌شود».

او در ادامه از فرستادن افسران ارتش برای برای فراگیری آموزش نظامی به پاکستان نیز انتقاد کرد‌. حامد کرزی گفت، افسران ارتش در حالی برای فراگیری آموزش به پاکستان فرستاده شده که این کشور در برابرش برای ما بمب‌گذار و انتحاری می‌فرستد. این برای نخستین بار است که حامد کرزی از سیاست دولت در برابر پاکستان انتقاد کرده است.

اما حامد کرزی در زمان حکومتش همواره از پاکستان به عنوان حامی و تمویل‌کننده‌ی تروریزم یاد می‌کرد. او گفته بود، پاکستان در بدل صلح خواستار به رسیمت شناختن خط دیورند است. در چند روز گذشته انتقادهای‌ مقام‌های حکومت پیشین در زمینه‌ی سیاست حکومت وحدت ملی در قبال پاکستان، شدت گرفته است.

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی سابق و عمر داوودزی، وزیر داخله‌ی سابق گفته‌اند، به صداقت پاکستان شک دارند. داوودزی گفته است، اشرف غنی گام‌های جنجالی برداشته و حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که پاکستان صادق است یا نه. حامد کرزی ایجاد اپوزیسیون سیاسی علیه دولت اشرف غنی را رد کرده و گفته است، از دولت کنونی حمایت می‌کنم.