توافق تازه برای حل مشکلات پناهندگان افغانستان در پاکستان

اطلاعات روز: در سفر هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی به ریاست سید‌حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجران و عودت‌کنندگان به اسلام‌آباد، بین دو کشور روی ایجاد یک کمیته‌ی مشترک برای حل مشکلات مهاجران توافق شده است. قرار است این کمیته‌ی مشترک در آینده‌ی نزدیک بین دو کشور ایجاد شود.

در خبرنامه‌ی سفارت افغانستان در پاکستان آمده است، در این کمیته نمایندگان حکومت محلی ایالت خیبر پشتونخوا‌، نمایندگان کنسو‌لگری افغانستان در پشاور و نمایندگان مهاجران افغانستان در این ایالت حضور خواهند داشت. بر اساس این خبرنامه، هیأت دولتی برای حل مشکلات مهاجران با شماری از مقام‌های پاکستان گفت‌وگوهای مفصل داشته است.

تا کنون بین دو کشور توافق شده تا در هماهنگی و همکاری نزدیک، روی یک طرح جامع برای دوام حضور مهاجران ثبت‌شده و مهاجران فاقد اسناد و بازگشت عزت‌مند، تدریجی و دایمی مهاجران افغانستان در این کشور کار شود. وزیر مهاجران از استراتژی تازه‌ی دولت در قبال مهاجران خبر داده و از رسیدگی به مشکلات آنان اطمینان داده است.

بلخی دیروز با نخست‌وزیر پاکستان، مشاور امنيت ملى، و مسئولان کميشنرى عالى سازمان ملل در امور پناهندگان نیز دیدار داشته است. پس از حمله‌ی مسلحانه بر یک مکتب نظامی در شهر پشاور پاکستان که در آن حدود 135 تن کشته شدند، آزار و اذیت مهاجران افغانستان در این کشور شدت گرفت.

در چند ماه گذشته بیش از 24 هزار مهاجر افغانستان از پاکستان به دلیل آزار و اذیت پولیس این کشور، مجبور به فرار شده‌اند. هم‌چنان پولیس پاکستان روزانه صدها مهاجر افغانستان را به گونه‌ی اجباری اخراج می‌کند. پیش از این، از بازداشت بیش از 3 هزار مهاجر‌ افغانستان از شهرهای مختلف پاکستان، از جمله‌ پشاور و خیبر پشتونخوا‌ گزارش شده بود.

در حال حاضر بیش از ۱.۶ میلیون مهاجر افغانستان به ‌طور قانونی و یک میلیون دیگر غیرقانونی در پایتخت و شهرهای مختلف پاکستان به سر می‌برند. مهاجران افغانستان در پاکستان انتظار دارند که وزیر امور مهاجران و عودت‌کنندگان در این سفرش، به تمام مشکلات آنان نقطه‌ی پایان بگذارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *