پنج شهروند افغانستان در ایران اعدام شدند

اطلاعات روز: دولت ایران به‌تازگی پنج تن از شهروندان افغانستان را اعدام کرده است. تمام این افراد باشندگان ولسوالی کلفگان ولایت تخار بوده و جسدهای آنان دیروز در این ولسوالی به خاک سپرده شده‌اند. یکی از اعدام‌شده‌ها نسیم نام دارد و به گفته‌ی خانواده‌اش، 18 ساله بوده است. نسیم برای کار به ایران رفته بوده است.

او پس از سپری کردن چهار سال در زندان ایران، امسال اعدام شده است. سنت‌الله تیمور، سخنگوی ولایت تخار دیروز با تأیید این خبر گفت، این افراد به جرم قاچاق مواد مخدر، از سوی دولت ایران اعدام شده‌اند. او افزود که در حال حاضر ده تن از شهروندان دیگر در انتظار اعدام در ایران هستند.

تیمور افزود که این افراد با خانواده‌های‌شان خداحافظی نموده و گفته‌اند، در چند روز آینده اعدام می‌شوند. باشندگان ولسوالی کلفگان ولایت تخار گفته‌اند، در چهار سال ١١٢ تن از باشندگان این ولسوالی به جرم قاچاق مواد مخدر در این اعدام شده‌اند. آنان از دولت خواسته‌اند، برای جلوگیری اعدام شهروندان افغانستان در ایران سهل‌انگاری نکند.

به دلیل فقر و بیکاری و نبود برنامه‌‌ای در دولت برای حل این مشکل، سالانه هزاران تن از شهروندان به ایران برای کار می‌روند. اما مهاجران در این کشور با مشکلات گوناگونی مواجه می‌شوند و حتا تعدادی از آنان به جنگ سوریه فرستاده شده‌اند. از سویی هم، صدها مهاجر دیگر در ایران به دلیل قاچاق مواد مخدر بازداشت و تا هنوز تعداد زیای از آنان اعدام شده‌اند.

در جریان سال‌های گذشته اعدام شهروندان افغانستان در ایران کم‌سابقه بوده و حکومت هنوز برای جلوگیری از آن برنامه‌ی مشخصی روی دست نگرفته است. سال گذشته بیش از شش تن از شهروندان از سوی دولت ایران اعدام شدند که نهادهای حقوق بشری ملی و بین‌المللی این کار ایران را نقض صریح حقوق بشر عنوان کردند.

آمارهای رسمی از تعداد اعدام‌شده‌های افغانستان در ایران در دست نیست؛ اما در ارقام‌های غیررسمی تعداد اعدام شده‌ها در این کشور صدها تن گزارش شده است. نهادهای حقوقی بشری باور دارند، زندانیان افغانستان در بازداشتگاه‌های ایران اجازه‌ی گرفتن وکیل مدافع را ندارند و تعدادی از آنان غیر‌قانونی اعدام می‌شوند.