هالند: در سه سال آینده 180 میلیون یورو به افغانستان کمک می‌کنیم

اطلاعات روز: برت کویندرز، وزیر خارجه‌ی هالند از کمک 180 میلیون یورویی به افغانستان در سه سال آینده خبر داد و گفت، در مأموریت حمایت قاطع ناتو در این کشور سهم فعال می‌گیریم. او دیروز در نشستی خبری مشترک با وزیر خارجه‌ی افغانستان و وزیر دفاع هالند در کابل افزود، در سه سال آینده سالانه 60 میلیون یورو را به افغانستان کمک می‌کنیم.

کویندرز ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های حکومت وحدت ملی در زمینه‌های مبارزه با فساد، حکومت‌داری خوب، بهبود اقتصاد و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای موفق شوند. او افزود، کشورش در بخش‌های مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان و کمک به تأمین امنیت و آموزش پولیس این کشور از طریق مأموریت پولیس اتحادیه‌ی اروپا در کابل سهم گرفته است.

کویندرز بر حفظ دست‌آوردهای 13 سال اخیر در کشور تأکید کرد و گفت، حکومت جدید در زمینه‌های آوردن اصلاحات سیاسی و انتخاباتی، تأمین حقوق زن، مبارزه با فساد، ایجاد شغل و فقر‌زدایی تلاش کند. به دنبال آن، وزیر دفاع هالند گفت، کمک کشورش به افغانستان در بخش‌ برقراری صلح در این کشور ادامه خواهد داشت.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه‌ی کشور در نشست خبری دیروز از کمک‌های هالند در سال‌های گذشته قدردانی کرد و گفت، هالند تا اکنون بیش از یک میلیارد یورو به افغانستان کمک کرده است. او افزود، کمک‌های هالند در بخش‌های تأمین امنیت، ثبات و بخش‌های دیگر مصرف شده است.

ربانی گفت که تعدادی از نيروهاى هالندى در سال‌هاى گذشته در چوکات ناتو در ولايات ارزگان، قندهار و بغلان برای تأمین امنیت افغانستان جان داده‌اند و ما آن را فراموش نخواهیم کرد. او افزود، در حال حاضر حدود صد آموزگار هالندى در چارچوب مأموريت پوليس اتحاديه‌ی اروپا مصروف آموزش نيروهاى پولیس هستند.

پس از سقوط طالبان و ورود نیروهای خارجی به کشور، نیروهای هالندی در چوکات ناتو در ولایت‌های بغلان، ارزگان و قندوز مستقر شدند. نیروهای هالندی با پایان مأموریت نظامی ناتو، در سال ۲۰۱۴ از کشور خارج شدند؛ اما تعداد محدودی از این نیروها برای آموزش نیروهای امنیتی در کشور باقی مانده‌اند.