توافق افغانستان و عربستان بر تقویت روابط درازمدت

اطلاعات روز: محمد‌اشرف غنی، رییس جمهور کشور در دومین روز سفرش به عربستان سعودی، با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور دیدار کرد. دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری دیروز با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، در این دیدار هر‌دو جانب بر گسترش روابط درازمدت اقتصادی، امنیتی و فرهنگی تأکید کردند.

بر اساس این خبرنامه، دو‌طرف ابراز امیدواری کردند که گسترش روابط میان دو کشور در عرصه‌های متذکره باعث تحکیم صلح و امنیت در منطقه ‌شود. پادشاه عربستان سعودی اطمینان داد که هر آنچه در توان دارد را از افغانستان دریغ نخواهد کرد و به گونه‌ی دوام‌دار به کمک و همکاری‌هایش با این کشور ادامه می‌دهد.

در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری آمده است، دو کشور توافق کردند که یک چارچوب همکاری دو‌جانبه از سوی هیأت‌ دو کشور ترتیب شود. مقام‌های عربستان، روابط میان کابل و ریاض را دیرینه خوانده و گفته‌اند، مراودات تاجران، سرمایه‌گذاران و فرهنگیان دو کشور در آینده بیش‌تر از پیش گسترش داده شود.

به دنبال آن، رییس جمهور غنی از کمک‌های عربستان سعودی با مردم در زمان جهاد و در بیش‌تر از یک‌دهه‌ی گذشته تشکری کرد و گفت، این کشور به کمک و همکاری‌هایش با افغانستان ادامه دهد. او افزود که ادای مراسم عمره در بیت‌الله شریف برایم قوت قلب داد، از خداوند بزرگ می‌خواهم که این قوت سبب خدمت به مردم افغانستان شود.

رییس جمهور از اعلام موقف عربستان در راستای مبارزه با تروریسم ستایش کرد و گفت، اکنون تروریسم بر مبنای یک سیستم‌ فعالیت‌های تخریبی انجام می‌دهد. او افزود که کشورهای منطقه و جهان برای مبارزه با تروریسم تلاش‌های‌شان را هماهنگ کنند. اشرف غنی سه روز پیش برای سومین بار در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی عازم عربستان شد.

این سفر رییس جمهور با گرم‌شدن خبر آغاز گفت‌وگوهای صلح حکومت با طالبان صورت گرفت. با توجه به روابط عربستان سعودی با پاکستان و طالبان، نقش این کشور در مذاکرات صلح مهم خوانده شده است. بر اساس گزارش‌ها، قرار است مذاکرات صلح حکومت با طالبان در ماه جاری (مارچ) آغاز شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *