نامزدوزیران جدید چهارشنبه به مجلس معرفی می‌شوند

اطلاعات روز: قرار است روز چهارشنبه همین هفته 16 وزیر پیش‌نهادی جدید از سوی رییس جمهور غنی یا یکی از معاونانش به مجلس شوند. کریم باز، معین وزارت دولت در امور پارلمانی دیروز با بیان این مطلب گفت، اسناد تمام این نامزدوزیران تکمیل شده و امروز به مجلس فرستاده می‌شود.

۱۶ نامزدوزیر هفته‌ی پیش از سوی حکومت معرفی شدند؛ اما نامزد وزارت دفاع و نامزدان بانک مرکزی، دادستانی کل و دادگاه عالی هنوز معرفی نشده‌اند. در همین‌حال، شماری از نمایندگان مجلس از سران حکومت خواستند تا نامزد وزارت دفاع و نهاد‌های مستقل را در آینده‌ی نزدیک معرفی کنند.

به باور آنان، با توجه به وضعیت امنیتی و آغاز عملیات بهاری طالبان، معرفی نامزدوزیر دفاع ضروری است. شیر‌محمد کریمی در دور قبلی به عنوان نامزد وزارت دفاع به مجلس معرفی شد؛ اما آرای لازم را برای کسب این کرسی به دست نیاورد. معین وزارت دولت در امور پارلمانی معرفی نامزد وزارت دفاع و نهادهای مستقل را زمان‌گیر خواند.

او گفت، نامزد وزارت دفاع و نامزدان نهادهای مستقل دیگر (بانک مرکزی، دادگاه عالی، دادستانی کل و حلال احمر) بعد از رای‌گیری برای انتخاب 16 نامزدوزیر پیش‌نهادی، به مجلس معرفی می‌شوند. با گذشت حدود شش‌ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی، هنوز کابینه‌ی این حکومت تکمیل نشده است.

اکثر وزارت‌ها و اداره‌های مستقل کلیدی هنوز توسط سرپرستان اداره می‌شوند که بر وضعیت امنیتی-اقتصادی تأثیر منفی گذاشته است. هم‌چنان اکثر ولایت‌ها توسط سرپرستان اداره می‌شوند. این در حالی است که نمایندگان مجلس باور دارند، سرپرستان احساس مسئولیت نمی‌کنند و از سوی دیگر، صلاحیت‌ آنان برای پیش‌برد امور کاری، محدود است.