معترضان به رییس جمهور: سکوتت را بشکن!

اطلاعات روز: خانواده‌های 31 مسافر ربوده‌شده، صدها فعال مدنی و شهروندان دیروز با راه‌اندازی راه‌پیمایی اعتراضی، خواهان اقدام جدی حکومت برای رهایی آنان شدند. معترضان در مقابل شورای ملی کشور با انتقاد شدید از رییس جمهور و نمایندگان مردم غزنی در مجلس گفتند، رییس جمهور سکوت استراتژیک خود را در این زمینه بشکند.

حدود 37 روز پیش مردان مسلح نقاب‌پوش 31 مسافر هزاره را از شاهراه کابل-قندهار ربودند و هنوز از سرنوشت آنان خبری نیست. تلاش‌های بزرگان قومی و عملیات نظامی برای رهایی این مسافران نیز بی‌نتیجه پایان یافتند. اما اکنون مقام‌های حکومتی گفته‌اند، در مورد آنان بی‌توجه نیستند و تلاش‌ها در این زمینه جریان دارند.

اشرف غنی پیش‌تر گفته بود، سکوتش در مورد مسافران ربوده‌شده، استراتژیک است. با این‌حال، معترضان دیروز در کابل گفتند، سکوت و بی‌توجهی حکومت در این زمینه قابل توجیه نیست. آنان با حمل شعارهای «رییس جمهور 31 مسافر چه ‌شد، حکومت چه می‌کند و نمایندگان غزنی، نماد بیکارگی»، از پیامدهای گروگان‌گیری هشدار دادند.

به باور آنان، اگر حکومت برای رهایی این مسافران بی‌توجهی کند، فرهنگ گروگان‌گیری در کشور افزایش می‌یابد. آصف سحر، یکی از فعالان مدنی گفت، رییس جمهور هنوز برای رهایی مسافران ربوده‌شده کار‌ درخوری انجام نداده و این مسئله مایه‌ی نگرانی شهروندان و فعالان مدنی شده‌ است.

اعتراض‌ها برای رهایی این مسافران از یک‌ماه بدین‌سو در کابل و شماری از ولایت‌ها جریان دارند. اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت ربودن این مسافران را بر عهده نگرفته و حکومت نیز در این زمینه معلومات نداده است. خانواده‌های این مسافران در راه‌پیمایی دیروز از حکومت خواستند، اگر مسافران را رها نمی‌تواند، حداقل در مورد سرنوشت آنان معلومات بدهد.

قمر، همسر یکی از گروگانان گفت، شوهرش یگانه نان‌آور خانه بود و کودکانش از یک‌ماه بدین‌سو گرسنه هستند. او افزود، از سرنوشت شوهرش هیچ معلوماتی ندارد و کسی از وضعیت زندگی آنان خبر نمی‌گیرد. خانم قمر گفت، او و فرزندانش روز و شب منتظر برگشتن اسیر خانواده‌ی‌شان هستند. پیش از این اعضای خانواده‌ی 31 مسافر برای رهایی عزیزان‌شان مراسم قرآن‌خوانی در کابل برگزار کردند و گفتند، امیدشان را در این زمینه از حکومت از دست داده‌اند.

تحفه‌ی نمادین به رییس جمهور

معترضان در راه‌یپمایی دیروز یک ذره‌بین را به رییس جمهور غنی و یک بال هواپیما را به نمایندگان غزنی در مجلس به عنوان تحفه‌ی نمادین تقدیم کردند. آنان به گونه‌ی تمثیلی توجیه کردند، رییس جمهور با استفاده از این ذره‌بین گروگانان را جست‌وجو کند و نمایندگان، زمینی سفر نکنند و برای حفظ جان‌شان با استفاده از این هواپیما به مناطق‌شان بروند.

معترضان نمایندگان غزنی را به بی‌خبری از ناامنی شاهراه‌های این ولایت متهم کردند و گفتند، از وضعیت موکلان‌شان بی‌اطلاع اند. غزنی از ولایت‌های ناامن است که اخیراً گروگان‌گیری در مسیراه شاهراه این ولایت افزایش یافته است. باشندگان این ولایت می‌گویند که حکومت در زمینه‌ی تأمین امنیت شاهراه‌های این ولایت بی‌توجه است.