نامزدوزیران جدید امروز به مجلس می‌روند

اطلاعات روز: قرار است 16 نامزدوزیر جدید امروز از سوی رییس جمهور غنی یا یکی از معاونانش به مجلس نمایندگان معرفی شوند. برخی از اعضای مجلس دیروز با بیان این موضوع گفتند، تعدادی از این نامزدوزیران مسلکی نیستند و به احتمال زیاد، رای اعتماد به دست نخواهند آورد.

عبدالقادر زازی وطن‌دوست، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس گفت، شماری از نامزدوزیران بر اساس تخصص، مسلک و شایستگی‌ معرفی نشده‌اند. در دور قبلی از میان 17 نامزدوزیر پیش‌نهادهای حکومت، تنها هشت تن آنان رای اعتماد دریافت کردند. در این رای‌گیری نامزدوزیران ازبک و هزاره رای نیاورند و این مسئله انتقادهایی را نیز به دنبال داشت.

شماری از اعضای مجلس همکاران‌شان را متهم به برخورد قومی کردند و گفتند، نامزدوزیرانی که شایستگی داشتند، رای نیاورند؛ اما برخی از افراد غیرمسلکی، رای اعتماد دریافت کردند. در دور قبلی شیرمحمد کریمی، نامزد وزارت دفاع نیز از مجلس رای اعتماد دریافت نکرد؛ اما این بار رییس جمهور نامزدی را برای این وزارت معرفی نکرده است.

این مسئله انتقادهایی را به دنبال داشته و شماری از اعضای مجلس باور دارند، در شرایط کنونی معرفی نامزدوزیر دفاع ضرورتر از اعضای دیگر کابینه است. زازی وطن‌دوست تأکید کرد، به احتمال زیاد، بین رهبران حکومت وحدت ملی در این زمینه اختلاف وجود دارد.

پس از افزایش جنجال‌های انتخاباتی، اشرف غنی و عبدالله روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیدند و در این حکومت، دوطرف روی تقسیم قدرت مساوی تفاهم‌ کردند. اما با گذشت بیش از 6 ماه از عمر حکومت وحدت ملی، هنوز کابینه‌ی آن تکمیل نشده است. این مسئله تأثیر منفی بر اوضاع امنیتی-‌اقتصادی داشته است.