نمایندگان مجلس: حکومت خطوط سیاست خارجی‌ را به مجلس بفرستد

اطلاعات روز: حمایت ریاست جمهوری از جنگ عربستان در یمن، انتقادهای زیادی را به دنبال داشته و شماری از نمایندگان مجلس دیروز این موضع رییس جمهور را غیرمسئولانه خواندند. عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس گفت، برای جلوگیری از این‌گونه «اظهارات غیرمسئولانه»، حکومت باید خطوط اساسی سیاست خارجی‌اش را برای تصویب به شورای ملی بفرستد.

هم‌چنان شماری از آگاهان و احزاب سیاسی از حکومت خواسته‌اند‌ تا در سیاست خارجی تعادل را در نظر بگیرد. رنگين دادفر اسپنتا، مشاور پیشین شوراى امنيت ملى در مقاله‌ای می‌گوید، حکومت با حمايت از عربستان، افغانستان را وارد يک تنش بسيار خطرناک کرده است. به باور او، استدلال‌های مطرح‌شده در خبرنامه‌ی ارگ در مورد یمن، از منظر دينی، تاريخی و سياسی اشتباه اند.

مشاور پیشین امنیت ملی هشدار داده، کشاندن پای افغانستان به تنش‌های يمن، برای افغانستان تهدید است. پس از آغاز حملات هوایی عربستان بر مواضع حوثی‌ها در یمن، رییس جمهور با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، افغانستان با عربستانی سعودی روابط تاریخی دارد و در دفاع از سرزمین مقدس حرمین شریفین، در صورت بروز هرنوع تهدید، با تمام نیرو در کنار عربستان قرار دارد.

در این خبرنامه آمده بود، این تصمیم در شورای امنیت ملی پس از بحث با رهبران سیاسی و جهادی صورت گرفته است. به دنبال آن، محمد محقق، معاون ریاست اجرایی گفت، پشتیبانی ارگ از عربستان سعودی در پیوند با اوضاع یمن مخالف توافق شورای امنیت ملی بود. او حمله‌‌ی عربستان بر یمن را قانون‌شکنی جهانی خواند و گفت، کشورهای اسلامی و سازمان ملل برای حل بحران یمن تلاش کنند.

معاون ریاست اجرایی جنگ را راه‌حل ندانست و افزود، باید طرف‌های درگیر در یمن با هم صلح کند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز می‌گوید، حکومت هیچ وقتی از حمله‌ی عربستان سعودی بر یمن حمایت نخواهد. کارشاسنان مسایل سیاسی می‌گویند، در یمن جنگ نیابتی بین عربستان و ایران جریان دارد و بهتر خواهد بود تا حکومت بی‌طرف باشد.

اعضای مجلس نمایندگان و نهادهای مدنی نیز بر بی‌طرفی حکومت در جنگ یمن تأکید دارند. غلام‌حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان دیروز گفت، موضع‌گیری ریاست جمهوری با شرایط کنونی ناسازگار است. او افزود، کشور دچار مشکلات زیادی است و حکومت بدون حل مشکلات داخلی، مشکلی دیگر را برای مردم به با‌ر می‌آورد.

ناصری افزود، بیش از ۶ میلیون شهروند افغانستان در ۷۲ کشور دنیا در بی‌عزتی به سر می‌برند؛ اما حکومت در چنین شرایطی یک موضع‌گیری خلاف منافع ملی را دنبال می‌کند. برخی از احزاب سیاسی نیز از موضع‌گیری ریاست جمهوری در جنگ عربستان انتقاد کرده و گفته‌اند، حکومت باید تعادل را در سیاست خارجی حفظ کند.

حزب انسجام ملی با نشر بیانه‌‌ای اعلام کرد، حکومت وحدت ملی در یک اقدام غیرمنتظره و شتاب‌آلود، به صورت دیپلماتیک درگیر بحران یمن شده و عملاً کشور را وارد قطب‌بندی‌های منطقه‌ای کرده است. شرایط پیچیده‌ی کنونی و موقعیت حساس افغانستان ایجاب می‌کرد تا حکومت در این مورد بی‌طرف باقی می‌ماند و تعادل سیاست خارجی را حفظ می‌‌کرد.

به باور این حزب سیاسی، دلایلی که حکومت در این خصوص ارائه کرده، توجیه‌پذیر نیستند؛ زیرا نه حرمین شریفین با تهدید مواجه می‌باشد و نه وظیفه‌ی مردم افغانستان دفاع از منافع کشورها‌ست. بنابراین، برای افغانستان مهم حفظ وحدت و یک‌پارچگی و دوری از تنش‌های فرقه‌ای است.

گفته می‌شود که این کار ریاست جمهوری برای همکاری عربستان با روند صلح صورت گرفته است. حزب انسجام در این مورد نوشته است، اگر حکومت بدین باور است که حمایت از ائتلاف ضدیمن، سبب تسریع روند صلح در افغانستان می‌شود، این امر خیالی بیش نخواهد بود و قطب‌بندی‌کردن سیاست خارجی، پیامدهای خطرناکی دارد.

در بیانه‌‌ی این حزب آمده است، کشاندن پای افغانستان در بحران یمن، نه تنها هیچ سودی به منافع ملی ما ندارد، بلکه کشور را بیش‌تر از پیش‌ عرصه‌ی جنگ‌های نیابتی می‌کند. حزب انسجام موضع‌گیری اخیر حکومت در سیاست خارجی را پرسش‌برانگیز خوانده و گفته است، انتظار می‌رفت حکومت گزینه‌ی بی‌طرفی را در خصوص بحران یمن انتخاب می‌کرد.