زاخیلوال در پرونده‌ی فساد قرارداد تیل وزارت دفاع شامل است

اطلاعات روز: عمر زاخیلوال، وزیر مالیه‌ی سابق و مشاور کنونی رییس جمهور در یکی از متهمان پرونده‌ی فساد قرارداد تیل وزارت دفاع شناخته شده است. بر بنیاد معلومات ارائه‌شده، در این قرارداد 62 تن دیگر در سطح جنرالان وزارت دفاع نیز متهم به فساد هستند و هنوز نام آنان از سوی حکومت افشا نشده است.

به باور شماری از نمایندگان مجلس، در حال حاضر رسیدگی به این قضیه با یک مشکل جدی مواجه شده است. یک عضو مجلس می‌گوید، عمر زاخیلوال در دوران مبارزات انتخاباتی اشرف غنی را حمایت مالی کرده و اکنون انتظار نمی‌رود از سوی حکومت به دادگاه کشانده شود.

اجمل عابدی، سخنگوی ریاست جمهوری چند روز پیش گفت، حکومت در رسیدگی به این قضیه مطابق قانون عمل می‌کند. با این‌حال، عبدالرحیم ایوبی، نماینده‌ی قندهار در مجلس می‌گوید، پرونده‌‌ی فساد قرارداد تیل وزارت دفاع مانند پرونده‌‌ی کابل بانک است و رسیدگی به آن امکان‌پذیر نیست.

به نقل از طلوع نیوز، ایوبی گفت، بر اساس معلومات او، ۶۳ مقام حکومتی در فساد قرارداد تیل وزارت دفاع متهم شده‌اند. به گفته‌ی او، با کشاندن زاخیلوال به دادگاه، او اسنادش را در برابر رییس جمهور غنی بیرون خواهد داد و در این صورت، دوطرف در برابر هم قرار می‌گیرند.

به تاریخ 20 ماه روان هیأت موظف بررسی قرارداد تیل وزارت دفاع نتایج بررسی خود را اعلام کرد. بر اساس این بررسی، قیمت تیل وزارت دفاع حدود 100 میلیون دالر نسبت به نرخ اصلی بلند محاسبه شده و پنج میلیون دالر دیگر در این قرار داد اختلاس شده است.

در زمان حکومت حامد کرزی، کمیسیون ویژه‌ای برای قرارداد تیل وزارت دفاع ایجاد شد و عمر زاخیلوال‌ وزیر پیشین مالیه، عبدالهادی ارغندیوال وزیر سابق اقتصاد و حبیب‌الله غالب وزیر پیشین عدلیه عضو این کمیسیون بودند. در حال حاضر امضای این کمیسیون در قرارداد تیل وزارت دفاع موجود است.

با این‌حال، عبدالهادی ارغندیوال، وزیر پیشین اقتصاد می‌گوید که آقای زاخیلوال ریاست کمیسیون یاد‌شده را بر عهده داشت و اکنون نیز او باید در این باره پاسخ دهد. اعضای مجلس می‌گویند، حکومت وحدت ملی عاملان اصلی فساد قرارداد تیل وزارت دفاع را مطابق قابل مورد پی‌گیرد قرار دهد.