روسیه: دادن چرخ‌بال‌های ام‌آی 17 به افغانستان را بررسی می‌کنیم

اطلاعات روز: دولت روسیه اعلام کرد که افغانستان از این کشور درخواست کمک هلی‌کوپترهای ام‌آی 17 کرده و در حال حاضر این تقاضا زیر بررسی جدی قرار دارد. ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه در افغانستان به رسانه‌ها گفت، طرح کمک این هلی‌کوپترها به افغانستان برنامه‌ریزی شده و کشورش به‌زودی در این زمینه تصمیم می‌گیرد.

شاکر کارگر، نماینده‌ی رییس جمهور برای کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به‌تازگی در رأس یک هیأت به مسکو رفته و در دیدار با مقام‌های روسیه، این درخواست حکومت را مطرح کرده است. او گفته که نیروهای هوایی افغانستان نیاز جدی به هلی‌کوپترهای ام‌آی 17 دارند.

به گفته‌ی او، این چرخ‌بال‌ها توانایی انجام مأموریت سنگین در شرایط وخیم جوی و مناطق صعب‌العبور در افغانستان را دارند. هنوز به طور دقیق معلوم نیست که حکومت برای نیروهای هوایی، تقاضای چه تعداد هلی‌کوپتر ام‌آی 17 را از دولت روسیه کرده است. کمبود هلی‌کوپترهای جنگی از مشکلات اساسی نیروهای امنیتی است.

دولت همواره از روسیه تقاضا کرده تا هلی‌کوپترهای جنگی را در اختیار نیروهای امنیتی افغانستان قرار دهد؛ اما مجلس سنای امریکا سال گذشته از تصمیم خریداری هلی‌کوپترهای نظامی از روسیه برای افغانستان انتقاد کرد. به دنبال آن، یک سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت که 63 بال هلی‌کوپتر ام‌آی هفده برای افغانستان خریداری شده است.

تجهیز نیروی هوایی پس از سپردن تمام مسئولیت امنیتی به نیروهای امنیتی در سال 2014، از بحث‌های اساسی حکومت و جامعه‌ی جهانی بوده است. با این‌حال، نیروهای هوایی هلی‌کوپترهای اندک جنگی در اختیار دارند و چندی پیش شیرمحمد کریمی، رییس ستاد مشترک ارتش گفت، تنها چهار چرخ‌بال برای عملیات در سراسر کشور وجود دارد.