پنج پیش‌شرط کمک 800 ملیون دالری امریکا به افغانستان

اطلاعات روز: اکلیل حکمی، وزیر مالیه‌ی کشور دیروز در مجلس نمایندگان گفت، امریکا برای کمک 800 میلیون دالری‌اش به افغانستان، پنج اصل شرط قرار داده‌ است. وزیر مالیه که دیروز (شنبه) به مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود، گفت که ایجاد کمیته‌ی ملی تدارکات، ایجاد اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی و رسیدگی به پرونده‌های زنان زندانی در افغانستان از جمله‌ی شرط‌هایی اند که با عملی‌شدن آن، امریکا 800 میلیون دالر به افغانستان کمک خواهد کرد.

آقای حکیمی افزود، صد میلیون دالر این کمک‌ها تا یک هفته‌ی دیگر به بودجه‌ی حکومت افغانستان واریز می‌شود. وزیر مالیه در پیوند به پرداخت‌نشدن پول شرکت‌های قراردادی در سال گذشته به مجلس فراخوانده شده بود. این در حالی‌ست که کسر بودجه‌ی سال گذشته سبب شد تا پول برخی از شرکت‌هایی که مسؤلیت اجرای‌ پروژه‌های توسعه‌ای را به عهده داشتند، پرداخت نشود و بعضی از این پروژه‌ها نیمه‌کاره بمانند. اما وزیر مالیه گفت، بخشی از این مشکلات حل شده و به‌زودی بخش دیگر آن نیز در هفته‌ی آینده حل خواهد شد.

در سفر اخیر رییس جمهور غنی و رییس اجرایی به واشنگتن، مقام‌های امریکایی تعهد کرده بودند که 800 میلیون دالر به افغانستان کمک خواهند کرد. اما به گفته‌ی وزیر مالیه، برای دریافت این کمک‌ها، برای افغانستان پیش‌شرط تعیین کرده‌اند.