کارگران: ما کار می‌خواهیم

اطلاعات روز: صدها تن از کارگران دیروز (شنبه، 11 ثور) به مناسبت روز جهانی کارگر در اعتراض به بیکاری و شرایط نامناسب کار در کابل راه‌پیمایی کردند و شعار «ما کار می‌خواهیم» سر دادند.

کارگران معترض گفتند، بیکاری در افغانستان افزایش یافته است. آماری را که مسئولان اتحادیه‌ی کارگران افغانستان ارائه کرده‌، نشان می‌دهد که در حال حاضر 12 میلیون نفر واجد شرایط کار در کشور زندگی می‌کنند که 60 درصد آن‌ها بیکارند. معروف قادری، رییس این اتحادیه می‌گوید: «میلیون‎ها جوانِ بیکار داریم. جوانان تحصیل‎کرده و غیرتحصیل‎کرده از بیکاری رنج می‎برند و به کارهای شاقه تن می‎دهند».

در این راهپیمایی، قشرهای مختلف جامعه و شماری از فعالان مدنی و زنان نیز شرکت کرده ‌بودند. معترضان از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند، به وعده‌هایی که در جریان مبارازات انتخباتی داده‌اند، عمل کنند و زمینه‌ی کار را برای کارگران فراهم کنند. آقای قادری گفت: «تقاضای ما از رهبران حکومت وحدت ملی این است که برای بیکاران زمینه‌ی کار را مساعد کنند. این حق بشری‎شان است. قانون اساسی این حق را به ایشان داده است. آن‎ها را از این حق محروم نکنند».

هم‌چنان قادری افزود: «کسانی که مشغول کار هستند، حقوق‎شان پنج هزار افغانی است. حداقل حقوق در افغانستان پنج هزار افغانی است. با این درآمد چه‎کسی می‎تواند زندگی کند؟»

احسان‌الله، یکی از کارگران می‌گوید، خواست ما برقراری صلح در افغانستان است. هیچ کار نیست. خرج خانواده را تأمین کرده نمی‌توانیم. توان پرداخت کرایه‌ی خانه را نداریم. همه بیکار و فقیرند.

یکی دیگر از کارگران در این راه‌پیمایی گفت: «کلنگ می‎زنم، چاه می‎کنم. روزی دوصد افغانی می‎دهند. زن و فرزند دارم. در سه‌ماه نتوانستم پنج هزار افغانی به دست بیاورم. خواستم این است که به ما کار بدهند. کارگران از صبح تا ساعت پنج منتظر می‌مانند، یکی نمی‌گوید که آیا به کار می‌روی یا نمی‌روی».

هم‌چنان نبود شرایط مناسب کار و عدم مصونیت شغلی، از چالش‌های فراروی کارگران در افغانستان است که همواره کارگران را با مشکل مواجه کرده‌اند. در همین‌حال، مسئولان اتحادیه‌ی کارگران می‌گویند، در چند سال اخیر 114 کارگر در محل کار خود کشته شده و 56 کارگر در زمان رفتن به محل کار خود از سوی شوشیان مسلح به قتل رسیده‌اند.