مارشال فهیم: انتخابات اجتناب‌ناپذیر است

 

اطلاعات روز: محمد قسیم فهیم، معاون اول رییس جمهوری در دوازدهمین سالگرد ترور احمد شاه مسعود، گفت که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان حتمی ‌است. آقای فهیم گفت: «انتخابات در افغانستان صورت می‌گیرد. ما در دولت مسئولیت داریم تا ختم دوره‌ی آقای کرزی، برای برگزاری انتخابات آخرین تلاش خود را کنیم. هر‌نوع برداشت دیگر و فکر دیگر به جز از انتخابات برای مردم افغانستان زهر است». او گفت، براساس قانون اساسی افغانستان هیچ‌راهی دیگر جز انتخابات برای انتقال سیاسی در افغانستان وجود ندارد.

این در حالی است که قبل از این توریالی ویسا، والی ولایت قندهار و شماری از جوانان و بزرگان قومی ‌این ولایت، شماری از باشندگان ولایت ننگرهار و شماری از کوچی‌ها در ولایت کابل خواستار به تعویق افتادن انتخاب شده بودند. اما مارشال فهیم تأکید کرد که مردم افغانستان به دوره‌های گذشته برنمی‌گردند و انتخابات در افغانستان برگزار خواهد شد، هرچند مشکلات و شرایطی چون ناامنی، برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، «دخالت هم‌سایه‌ها» و وجود احزابی با نظریات مختلف وجود دارند.

گفته می‌شود که قرار است در آینده‌های نزدیک شماری از بزرگان قومی ‌از ولایت‌های شمالی (‌قندوز و بغلان)، ولایات شرقی (پکتیا، پکتیکا و خوست) و ولایت جنوبی هلمند و زابل، به کابل بیایند و بر سر تعویق انتخابات گفت‌وگو کنند.

اما مارشال فهیم با تأکید بر برگزاری انتخابات، راهی به جز انتخابات را زهر برای افغانستان عنوان کرد و با اشاره به تشکیل ائتلاف‌های انتخاباتی در این اواخر، این ائتلاف‌ها را پیروزی برای افغانستان خواند؛ زیرا به گفته‌ی او، این اتحاد‌ها و ائتلاف‌ها مردم را از پراکندگی دور می‌سازند.

آقای فهیم برای انتخاب یک «رییس جمهور موفق» در افغانستان، معیارهای‌ را خود را اعلام کرد. او گفت که «نخست مسلمان بودن، بعدا درد و رنج مردم افغانستان را فهمیدن و در مرحله بعدی افغان بودن مهم است». او در سخنانش اشاره کرد، افرادی که در جهاد و مقاومت سهم گرفته‌اند، به‌خوبی از درد و رنج مردم افغانستان باخبر‌اند. وی افزود: «به دنبال احساس قومی، قشری و وطنی نباید برویم، معیار رنج و درد و زحمت افغان‌ها را تحمل کردن و مسلمان بودن را باید در نظر بگیریم».

کم‌تر از هفت ماه دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است و تا حدود یک هفته‌ی دیگر ثبت نام نامزدان این پست آغاز خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *