اتحاد انتخاباتی: برسرمعاونیت عطا محمدنور و محمدمحقق توافق نشده

 

اتحادانتخاباتی توافق برسرکرسی های معاونیت ریاست جمهوری برای عطا محمد نور و محمدمحقق را رد کرد وگفت که پیشنهادهای دراین زمینه داشته است، اما به توافق نرسیده است.

سخنگویان جبهه ملی و حزب جمعیت اسلامی، با تأیید درخواست های برای معاونیت این دو چهره، توافق برسراین کرسی هارا رد کرد.

سردار محمد رحیمی، جبهه ملی گفت که: ” به محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و یکی از رهبران جبهه ملی، به خاطر قبول معاونت دوم زلمی‌ رسول، پیش‌نهاد شده؛ اما در این مورد توافق صورت نگرفته است. به گفته‌ی وی، اعلام نظرها در این مورد از سوی برخی رسانه‌ها پیش از وقت است و بیش‌تر به نظر می‌رسد که یک شایعه و تفرقه‌اندازی بین گروه‌های سیاسی باشد. با وصف آن، رحیمی ‌گفت: «این موضوع را به اتحاد انتخاباتی واگذار می‌کنیم و شورای سران این اتحاد، در این مورد تصمیم خواهند گرفت». آقای رحیمی‌ هم‌چنان گفت که گفت‌وگوها و رایزنی‌های اتحاد انتخاباتی با دیگر چهره‌ها و جریان‌های سیاسی، برای فراگیرتر شدن این اتحاد، ادامه دارد. وی گفت: «اتحاد انتخاباتی، مبتنی براصول و برنامه‌ای که در شورای هم‌کاری احزاب و ائتلاف‌های سیاسی تصویب شده بود، عمل می‌کند و در آن، مباحثی مانند غیرمتمرکز‌سازی نظامی-‌سیاسی و برخی اصلاحات بنیادی در نظام سیاسی افغانستان است. نامزدان مورد نظر ریاست جمهوری که به آن وفادار باشند، می‌توانند گفت‌وگوهایی با اتحاد انتخاباتی در مورد معرفی نامزد داشته باشند».

واقف حکیمی، ‌سخن‌گوی جمعیت اسلامی‌ گفت که خبر نشر شده در مورد یک‌جا شدن عطا محمد نور، رییس اجرایی این حزب، با زلمی ‌رسول، از جمله‌ی نامزدان احتمالی ریاست جمهوری، درست نیست. وی گفت: «پیش‌نهادها، تقاضاها و فشارهایی وجود دارند و به‌صراحت از استاد عطا محمد نور خواسته شده تا معاون برخی از نامزدها باشد». به گفته‌ی حکیمی، هیچ‌خلل و تزلزلی در اتحاد انتخاباتی به وجود نیامده است. سخن‌گوی حزب جمعیت اسلامی‌ افزود: «ما گفتیم که جمعیت اسلامی ‌افغانستان در چارچوب اتحاد انتخاباتی افغانستان تصمیم می‌گیرد و اتحاد انتخاباتی تأکید دارد که نامزدانی معرفی کند. آنها می‌توانند از داخل اتحاد باشند و احتمال دارد از بیرون از آن باشند».

اتحاد انتخاباتی‌ به تاريخ 7 ماه سنبله اعلام موجودیت کرد و در آن، حزب جنبش ملی، جبهه‌ی ملی، ائتلاف ملی، روند سبز، وحدت اسلامی ‌مردم افغانستان، اقتدار ملی، جمعیت اسلامی، افغانستان نوین، شورای انسجام مردم عرب، حزب عدالت و توسعه، حزب اتحاد اقوام، حزب متحد افغانستان، حزب حقیقت افغانستان، نهاد اجتماعی ترکمن‌ها و حزب وحدت اسلامی ‌ملت افغانستان‌‌ عضویت دارند.

این درحالی است که قبلاً جبهه اعتماد ملی نیز با نشراعلامیه ی ازتوافق این جبهه برسر معاونیت صادق مدبر، رئیس حزب انسجام خبردادند و گفته می شوند که این جبهه نیز برای گرفتن کرسی معاونیت با زلمی رسول مصروف چانه زنی می باشد.

برپایه‌ی اطلاعات منتشر شده از سوی کمیسیون انتخابات، برنامه‌ی ثبت نامزدان انتخابات، در ٢٥ سنبله آغاز و تا ١٤ میزان ادامه خواهد یافت و فهرست نهایی نامزدان نیز در ٢٥ عقرب اعلام می‌گردد. مبارزات انتخاباتی نامزدان نیز به طور رسمی ‌از ٢٦ عقرب آغاز و تا ١٣ حمل ١٣٩٣ ادامه می‌يابد و انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نیز در ١٦ ماه حمل برگزار خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *