«معاملۀ خطرناک با دشمن دیرینه» انتقاد شدید مجلس نمایندگان از امضای تفاهمنامه‌ی همکاری‌های استخباراتی با  آی اس آی

اطلاعات روز: شماری از اعضای مجلس نمایندگان در نشست دیروزی مجلس از امضای تفاهم‌نامه‌ای استخباراتی میان ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان و اداره‌ی استخبارات پاکستان به شدت انتقاد کرده و امضای این تفاهم‌نامه را خلاف منافع ملی دانستند.

گفته می‌شود که ریاست عمومی امنیت ملی  پنج روز پیش تفاهم‌نامه‌ای را با اداره‌ی استخبارات پاکستان به امضاء رسانده است. بر اساس این تفاهم‌نامه اداره‌ی استخبارات پاکستان نیروهای امنیت ملی افغانستان را آموزش داده و تجهیز خواهد کرد.

نادرشاه بحر، نماینده‌ی مردم غور با انتقاد از این تفاهم‌نامه گفت: «کسانى‌که جنگ در کشور را جنگ استخباراتی می‌خواندند، حالا تفاهم‌نامه به امضاء می‌رساندند».

علی اکبر قاسمی، نماینده‌ی مردم غزنى گفت: «تنها امید ما نیروهای امنیتی بود؛ حالا که این نیروها از سوی استخابارات پاکستان آموزش داده شود، گليم این وطن را جمع شده، فکر کنید».

هم‌چنان حبیبه دانش، نماینده‌ی مردم تخار گفت: «امضای پیمان استخباراتی، خلاف منافع ملی کشوراست».

از سوی‌هم عبدالرحمن رحمانی، نماینده‌ی مردم بلخ با اشاره به پیمان امنیتی با ایالات متحده‌ی امریکا گفت؛ این پیمان مشکل افغانستان را حل نکرده و افغانستان را به پایگاه جنگ شرق و غرب تبدیل کرد.

او افزود: «حالا بی‌شرمانه پیمان استخباراتی با پاکستان را به امضاء رساند. تا دیروز داد می‌زدند که استخبارات پاکستان عامل جنگ است؛ اما حالا پیمان استخباراتی را با پاکستان امضاء کردند».

هم‌چنان احمدشاه رمضان، نماینده‌ی مردم بلخ گفت: «وضعیتی را که حکومت در پیش گرفته، افغانستان را به سوی تباهی می‌برد».

او با اشاره به این‌که پیش از این مسئولان امنیتی می‌گفتند که استخبارات پاکستان عامل نا‌امنی‌ها در کشور است و طالب، داعش و انتحاری‌ها را به افغانستان مى‌فرستد؛ اما حالا حکومت افغانستان با امضاء تفاهم‌نامه‌ی استخباراتى« مغز، فکر و اندیشه‌های مردم افغانستان را به دست پاکستان داد».

او تأکید کرد: «آیا رهبران و شورای امنیت ملی، نمی‌دانند که پاکستان دشمن افغانستان است که مردم افغانستان را دست بسته به استخبارات آن کشور تسلیم می‌دهند».

در همین حال برخی از اعضای مجلس نمایندگان گفتند که در پیوند به این مسئله مشاور امنیت ملی و رییس عمومی امنیت ملی به مجلس فراخوانده شوند. مخدوم ابدالله محمدی، نماینده‌ی مردم سمنگان در این مورد گفت: «امنیت ملی مرده است، رییس امنیت ملی باید فراخوانده شود، مردم افغانستان را دست بسته به دشمن داده است».

حاجی ظاهر قدیر، معاون اول مجلس که ریاست نشست دیروزی مجلس را به عهده داشت، از کمیسیون‌های امور بین‌المللی، دفاعی و امنیت داخلی مجلس خواست که برای روشن شدن این موضوع، رییس عمومی امنیت ملی و مشاور امنیت ملی رییس جمهور را به کمیسیون مشترک فراخوانده شوند.

این در حالی است که سخنگوی رییس جمهور امضاء تفاهم‌نامه‌ با پاکستان را برای مبارزه با تروریزم و هراس‌افگنی یک نیاز می‌داند. اجمل عابدی، سخنگوی رییس جمهور به رسانه‌ها گفته است: «تفاهم‌نامه‌ای اطلاعات استخباراتی میان افغانستان و پاکستان چیزی تازه‌یی نیست، در گذشته هم هر دو نهاد استخباراتی، باهم چنین تفاهم‌نامه‌هایی داشته و اکنون هم توجه بیشتر این تفاهم‌نامه بر روی مبارزه‌یی مشترک هر دو کشور بر علیه تروریزم است.»

بر اساس ماده‌ی 91 قانون اساسی افغانستان، تصديق معاهدات و ميثاق‌هاى بين‌المللى ميان دولت‌ها و يا کنار گذاشتن افغانستان از آن‌ها، از صلاحيت‌هاى مجلس نمایندگان مى‌باشد.