دفاع با تمام نیرو

نویسنده: کاترین پوتز  

برگردان: جواد زاولستانی

منبع :  THE DIPLOMAT

حمله‌ی شبانه‌ی اخیر طالبان بر یک مهمان‌خانه در کابل، تنها منجر به کشته‌شدن چهار طالب حمله‌کننده شد.

هفته‌ی گذشته، به ادعای طالبان چهار تن از اعضای این گروه بر یک مهمان‌خانه در منطقه‌ی وزیر اکبر خان کابل حمله کردند. به گفته‌ی مقام‌ها، این حمله با انفجارهای بمب در ساعت 11 شب آغاز شد. یکی از آشنایان من در کابل بر صفحه‌ی تویترش نوشت: «خب، یقینا این آتش‌بازی نیست.»

در جریان شش ساعت درگیری تنها مهاجمان طالب کشته شدند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، با وجود آنکه یکی از مهاجمان واسکت انتحاری اش در دروازه هوتل منفجر کرد تا باقی آنان بتوانند به داخل بروند، نیروهای ویژه همراه با نگهبانان این مهمان‌خانه توانستند از حمله‌ی مهاجمان بر هوتل جلوگیری کنند. وزارت داخله‌ی افغانستان اعلام کرد که آنان با تفنگ و راکت‌‌انداز مسلح بودند.

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، به روز چهارشنبه با سپاس‌گزاری از نیروهای امنیتی افغانستان گفت که «نیروهای امنیتی ما یک بار دیگر ثابت کردند که آنان توانایی دفاع از کشور و مردم شان را در مقابل هر گونه تهدید و اقدامات نفاق‌افگنانه دارد.»

در ماه‌های گذشته درباره‌ی ظرفیت و توانایی نیروهای امنیتی افغانستان در حفظ امنیت و دفاع از کشور شان حرف‌های زیادی گفته شده است و سلسله‌ای از حمله‌های اخیر بر اهداف کلان در کابل نشان می‌دهد که اوضاع امنیتی رو به خرابی‌ست. اما چنانکه فرانز-استفن گدی در اواخر ماه اپریل یادآوری کرد، ام‌سال فصل جنگ با کینه و انتقام‌خواهی آغاز شده است.

با پایان تابستان ام‌سال، از کارکرد مستقلانه‌ی نیروهای امنیتی افغانستان می‌توان ارزیابی بهتری داشت. اما به نظر می‌رسد که موفقیت نیروهای امنیتی افغانستان در جلوگیری از حمله‌ی شبانه‌ی طالبان بر آن هوتل، زیر سایه‌ی اوضاع عمومی امنیتی در حال خراب‌شدن در سراسر کشور قرار گرفت. در روز سه شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، سه پوسته‌ی پولیس در ولایت هلمند به دست طالبان افتاد و دست‌کم، بیست تن از اعضای پولیس و دیگر نیروهای امنیتی کشته شدند و چندین حمله‌ی دیگر بر ولایت قندهار،‌ وردک،‌ در ولایت‌های شرقی افغانستان و هلمند انجام دادند.

در اوایل این ماه، یکی از اعضای طالبان داخل هوتل پارک پلس در کابل شد و بر اشتراک‌کنندگان یک کانسرت موسیقی کلاسیک افغانستان که هم شامل خارجی‌ها بودند و هم داخلی‌ها، آتش گشود. چهارده تن بر اثر این حمله کشته شدند.

پس از حمله‌ی روز سه شنبه هفته‌ی گذشته، طالبان در بیانیه‌ی شان گفتند که آنان «یک هوتل اشغال‌گران خارجی را در امن‌ترین نطقه‌ی کابل هدف حمله قرار دادند.»

وزیر اکبر خان،‌ یکی از ثروت‌مندترین مناطق کابل است که شماری از سفارت‌‌ها، مهمان‌خانه‌ها و هوتل‌ها در آن ساخته شده است و یکی از جاهای‌ست که طالبان همواره بر آن حمله کرده است. در ماه جنوری 2014،‌ یک حمله بر رستورانت مشهور لبنانی در کابل 21 کشته بر جا گذاشت. حمله‌ی سه شنبه بر این مهمان‌خانه در کابل که قبلا به نام هیتال یاد می‌شد و اکنون توسط خانواده‌ی وزیر خارجه، صلاح الدین ربانی،‌ مدیریت می‌شود،‌ هدف یک حمله‌ی طالبان در سال 2009 نیز بود. مدیر هوتل به خبرگزاری فرانسه گفت که «استحکام و امنیت هیتال بسیار قوی‌ست.»

مقام‌های امنیتی افغانستان از وضعیت امنیتی کشور شان به خوبی آگاهند و انزجار شان را از گزارش‌های مکرر درباره‌‌ی آماده نبودن نیروهای امنیتی افغانستان نشان می‌دهند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله، با اشاره به اوضاع رو به وخامت عراق (مقایسه‌ای که این مردم با آن خوب آشنایند) و گفته‌ی اخیر وزیر دفاع ایالات متحده، اش کارتر، که گفت زمانی که داعش خواست بر رمادی حمله کند، «نیروهای عراقی هیچ اراده‌ای برای جنگ از خود نشان ندادند»، ضعف نیروهای امنیتی افغانستان را رد می‌کند.

او گفت:«ما پذیریم که چالش وجود دارد، اما می‌دانیم که چگونه با آن برخورد کنیم. این‌جا عراق نیست. ما با تمام نیرو در برابر آنان می‌جنگیم.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *