چین، روسیه و هند از روند صلح در افغانستان حمایت می‌‎کند

اطلاعات روز: مقام‌های چین، روسیه و هند به تازگی در یک نشست سه‌جانه از روند صلح افغانستان حمایت کرده‌اند.

این مقام‌ها در نشستی در دهلی نو پایتخت هند از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کرده وگفته‌اند که ناامنی در این کشور تأثیر مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه دارد.

نشریه‌ی‌ هندی ایکانومیک تایمز به نقل از هواچون یینگ، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین گزارش داده که مقام‌های هند، چین و روسیه در دهلی نو با هم دیدار کرده‌اند. در این دیدار روی مسایل اقتصادی افغانستان بحث شده و آن‌ها تعهد کرده‌اند که از بازسازی اقتصاد افغانستان نیز حمایت خواهند کرد.

هم‌چنان این نشریه از زبان سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین نوشته است که چین، روسیه و هند به توافق رسیده‌اند تا بعد از این به گفتگوهای شان در مورد افغانستان ادامه دهند.

این نشست درحالی برگزار شده که در دو ماه اخیر ناامنی‌ها در شماری از ولایت‌ها به ویژه  ولایت‌های شمال افزایش یافته است.

پیش از این نیز مقام‌های روسیه و هند از از افزایش ناامنی‌ها در شماری از ولایت‌های شمالی ابراز نگرانی کرده بودند. گفته می‌شود، روسیه نگران است که بی‌ثباتی در افغانستان باعث بی‌ثباتی کشورهای هم‌پیمانش در آسیای مرکزی شود.

با این حال، در روزهای اخیر شورای عالی صلح افغانستان از پیش‌رفت تلاش‌های صلح با طالبان خبر داده‌اند. اعضای این شورا دو روز پیش گفتند که قرار است در روزهای آینده نمایندگان طالبان و حکومت به طور غیررسمی در خارج از کشور دیدار داشته باشند.

چندی پیش رسانه‌ها گزارش دادند که اعضای گروه طالبان با نمایندگان حکومت در چین دیدار داشته‌اند.

گفته می‌شود، چین وعده داده که افغانستان را در روند صلح همکاری می‌کند. شماری از کارشناسان بر این باورند که چین با پاکستان روابط نزدیک دارد و از همین رو، نقش این کشور در روند صلح مهم است.

از سوی هم رسانه‌های روسیه خبر داده‌اند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، از رییس جمهور غنی خواسته که در نشست سران کشور‌های عضو سازمان شانگهای شرکت کند.

قرار است این نشست در ماه جولای به میزبانی شهر اوفای روسیه برگزار شود.