کمیسیون انتخابات: برای برگزاری انتخابات قابل قبول آماده‌ایم

کمیسیون انتخابات ‌می‌گوید، با آن که تمام آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات گرفته شده است؛ اما تا زمانی که حکومت، مردم و احزاب سیاسی در برگزاری انتخابات هم‌کاری نکنند، برگزاری انتخابات شفاف و سراسری در ‌کشور مشکل است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی در 16 حمل 1393 برگزار شود و این انتخابات مهم‌ترین رویداد سیاسی است که ثبات آینده‌ی کشور مستقیما به آن ربط دارد. عبدالرحمان هوتکی، معاون کمیسیون انتخابات روز سه‌شنبه، 19 سنبله 1392 در جلسه‌ی عمو‌می مجلس سنا گفت: «در این پروسه‌ی ملی تا ‌مردم نقش فعال نداشته باشند، نهادهای جامعه‌ی مدنی و احزاب سیاسی نقش فعال نداشته باشند، ناممکن است که ما بتوانیم انتخابات سراسری در افغانستان داشته باشیم. ناممکن است که ما انتخابات شفاف داشته باشیم».

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در این جلسه به نگرانی‌های سناتوران در رابطه به آمادگی‌های انتخاباتی، برگزاری انتخابات شفاف و عدم مداخله‌ی حکومت و جریان‌های سیاسی در این روند، پاسخ دادند. معاون کمیسیون انتخابات گفت، کمک‌های لازم از سوی کشورهای کمک کننده صورت گرفته و در مورد بودجه‌ی انتخابات کم‌بودی وجود ندارد. او گفت که تمام آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات گرفته شده است و آگاهی دادن به عامه‌ی مردم در رابطه با انتخابات به اشکال مختلف جریان دارد. آقای هوتکی گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات مصمم است با تمام امکاناتی که در دست دارد، بتواند انتخابات مورد قبول برای مردم افغانستان داشته باشد». آقای هوتکی گفت، کمیسیون انتخابات به صورت مطلق بی‌طرفی خود را حفظ خواهد کرد. او گفت که دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری از مداخله‌ی حکومت و کشورهای خارجی در انتخابات‌ ترتیب شده‌اند.

اما ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، ناامنی بزرگ‌ترین چالش در برابر کمیسیون انتخابات است. آقای امرخیل گفت، در صورتی که کارمندان کمیسیون انتخابات نتوانند به روستاهای ناامن بروند ‌یا در داخل چهاردیواری ولسوالی‌ها گیر بمانند، در آن صورت چگونه امکان انتخابات در این مناطق وجود دارد.

اما محمد علم ایزدیار، معاون مجلس سنا گفت که تمام تلاش‌ها برای تأمین امنیت انتخابات انجام خواهد شد: «شفافیت انتخابات به تأمین امنیت وابستگی دارد. ما با نهادهای امنیتی نشستی داریم و تلاش ‌می‌کنیم که با کمیسیون انتخابات هم‌کاری کنیم».

این در حالی است که مقام‌های وزارت داخله گفته‌اند، نیمی از مراکز رای‌دهی در افغانستان با تهدیدهای امنیتی روبه‌رواند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *